Spór o wycinkę drzew przy tramwaju w kierunku warszawskiego Wilanowa

Spór o wycinkę drzew przy tramwaju w kierunku warszawskiego Wilanowa
R.G./PAP
14.09.2022, o godz. 12:53
czas czytania: około 2 minut
0

Pod koniec bieżącego tygodnia, w Warszawie, rozpocznie się pierwszy etap wycinki drzew pod budowę tramwaju w kierunku Wilanowa. Prace prowadzone będą na odcinku między ulicami: Puławską a Beethovena. Mieszkańcy okolic i aktywiści apelują o przesadzanie drzew, zamiast ich wycinki. Miejscy specjaliści wskazują jednak na parametry ograniczające taką możliwość.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

W ramach planowanych prac przy trasie tramwajowej na Wilanów przewidywano wycięcie 116 drzew. Przy okazji udało się uratować 16 i te zostaną przesadzone. Nie zadowala to jednak mieszkańców okolic oraz stołecznych aktywistów, którzy stanęli w obronie dużych drzew i apelują o nie wycinanie, tylko o ich przesadzanie.

Wątpliwości warszawskiego dendrologa

– Proces przesadzania dużych drzew jest bardzo skomplikowany i wymaga dużo uwagi – stwierdza dendrolog z Zarządu Zieleni miasta stołecznego Warszawy, Grzegorz Szczerba.

Specjalista podkreśla też, że drzewa przystosowały się już do miejsc, w których rosną i przesadzanie będzie dla nich ogromnym stresem.

– Żeby ten stres zminimalizować należałoby przesadzać te drzewa z odpowiednio przygotowaną bryłą korzeniową oraz z odpowiednio przygotowaną koroną. I nie zawsze jest możliwe, żeby drzewa po przesadzeniu zniosły związany z tym stres – wyjaśnia warszawski dendrolog.

Decyduje analiza tzw. przesadzalności

Grzegorz Szczerba zauważa, że przed zmianą lokalizacji  drzew przeprowadza się analizę tzw. przesadzalności, a w takiej sytuacji nawet jeden ograniczający czynnik może wykluczyć możliwość przesadzania drzewa.

Tego rodzaju analiza polega na określeniu zdatności drzew do przesadzenia, a także sprecyzowaniu czynników logistycznych oraz technicznych, jakie wystąpią podczas przesadzenia.

– W warunkach miejskich niekiedy nie jest możliwe wykorzystanie metod mechanicznych, jak również ręcznych, do pobrania bryły korzeniowej, w ten sposób by nie straciła ona odpowiedniej objętości – podkreśla specjalista.

Zasada: dziesięć do jednego

Stołeczny dendrolog przypomniał też zasadę, zgodnie z którą, w przypadku przesadzania drzew dorodnych, których system korzeniowy nie był dobrze przygotowany, szerokość bryły korzeniowej powinna być 10 razy większa niż średnica pnia na wysokości 1 metra.

Natomiast w przypadku drzew miejskich, które wzrastają np. na zdegradowanych glebach, ich system korzeniowy rozprzestrzenia się bardzo płasko.

– Żeby więc te drzewa odpowiednio zniosły stres przesadzeniowy, powyższy stosunek nie powinien wynosić 10 tylko nawet 16 – podkreślił dendrolog. – W konsekwencji, w przypadku dużych drzew, nie zawsze ta przesadzalność była możliwa.

Ponadto duże drzewa po przesadzeniu mogą gorzej się rozwijać. Lepiej znoszą to trochę mniejsze drzewa – szybciej się adaptują i zaczynają przyrastać.

Do wycinki 28 procent drzew

– Na całej trasie tramwaju na Wilanów, w chwili obecnej do wycinki wytypowano 426 drzew. Z czego 179 w pasie tramwaju. Natomiast  247 na poboczu. Łącznie na całym odcinku rośnie 1487 drzew. Wycięte drzewa stanowią zatem około 28 procent wszystkich drzew – podkreśla główny specjalista ds. ochrony środowiska w spółce Tramwaje  Warszawskie Robert Fosiewicz.

 

 


Tramwaje Warszawskie: 426 drzew pod topór


 

 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Zieleń miejska
css.php
Copyright © 2024