Nowatorskie rozwiązania zastosowane w Volvo FE CNG obejmują również bezpieczeństwo i wygodę użytkowania, efektywne wyposażenie i łatwość serwisowania.

Bardziej ekologiczna i ekonomiczna jazda to niewątpliwe zalety Volvo FE CNG. Ale równie ważnym elementami w pracy pojazdu komunalnego jest bezpieczeństwo – zarówno dla jego użytkowników, jak i osób postronnych, w tym przechodniów, ale także wygoda pracowników korzystających z pojazdu. Projektujący go nie zapomnieli także o tym.

Bezpieczniej i wygodniej w kabinie…

Volvo FE może być wyposażone w jeden z czterech dostępnych wariantów kabin. W przypadku pojazdów do wywozu odpadów najlepszym wyborem pozostaje kabina niskowejściowa Low Entry Cab (LEC), z trzema lub czterema miejscami, obniżoną, płaską podłogą, do wnętrza której prowadzą zaledwie dwa stopnie wejściowe.

W porównaniu do pozostałych kabin FE, w FE LEC różnica poziomów między pierwszym stopniem wejściowym a podłogą kabiny jest mniejsza o 340 mm, zaś wznios podłogi nad jezdnią jest mniejszy o 200 mm. W pojeździe wyposażonym w przednie zawieszenie pneumatyczne wznios ten można zmniejszyć o kolejne 90 mm dzięki funkcji tzw. „przyklęku”.

Ekologiczny i ekonomiczny Volvo FE LEC

Bezpośrednią korzyścią z obniżonego wejścia do kabiny jest łatwość wsiadania i wysiadania, ponieważ drzwi wejściowe otwierają się o pełne 90°. Zajmowanie miejsc przez kilkuosobową załogę dodatkowo ułatwia płaska podłoga. To istotne udogodnienie dla pracowników, którzy muszą w ciągu dnia wchodzić i wychodzić z kabiny kilkadziesiąt razy (w wielu przedsiębiorstwach komunalnych pracownicy mają zakaz przebywania na tylnych podestach roboczych w czasie ruchu pojazdu).

W kabinie Volvo FE LEC fotele wszystkich pasażerów zostały przesunięte do tyłu względem fotela kierowcy. Polepsza to ergonomię wnętrza, ale także ułatwia pracę kierowcy, ponieważ pasażerowie nie przesłaniają widoczności na prawą stronę pojazdu.

Wnętrze czteromiejscowej kabiny FE LEC

…bezpieczniej na drodze

Duża szyba czołowa i szyby boczne, dodatkowe szyby w dolnej części drzwi, szyby w ścianach bocznych za drzwiami oraz lusterka i niska pozycja za kierownicą zapewniają kierowcy szerokie pole widzenia we wszystkich kierunkach. W śmieciarkach widoczność ma szczególne znaczenie dla bezpieczeństwa, ponieważ pojazdy te operują w bliskim sąsiedztwie ciągów pieszych i rowerowych, czyli wśród niechronionych użytkowników drogi.

W kabinie Volvo FE kierowca ma pełny ogląd sytuacji na drodze

Wysunięta do przodu kabina niskowejściowa pozwala również osiągnąć korzystniejszy rozkład nacisków na osie.

LEC jest pełnoprawną kabiną Volvo, tzn. spełnia surowe szwedzkie normy wytrzymałości, posiada przednią belkę przeciwnajazdową oraz typowe dla innych samochodów ciężarowych Volvo udogodnienia dla kierowcy.

Efektywne wyposażenie

Wyposażenie dodatkowe w pojazdach komunalnych może objąć elementy takie jak m.in. okablowanie dla świateł błyskowych, jedna lub dwie podwójne kieszenie DIN do montażu specjalistycznego osprzętu, gniazdo 24 V, czy klimatyzację.

Podwozie Volvo FE może być fabrycznie przygotowane pod kątem przewidywanych zastosowań. Zakres możliwych adaptacji podwozi Volvo FE jest niezwykle szeroki: od selektywnych korekt lokalizacji zbiorników paliwa i innych elementów osprzętu podwozia, poprzez układy otworów mocujących w podłużnicach ramy, po całkowicie indywidualne konfiguracje, takie jak np. przygotowanie dla żurawia lub śmieciarki.

Dzięki specjalnemu interfejsowi elektrycznemu, udostępniającemu odpowiednie złącza i sygnały i kontrolno-sterujące, firmy zabudowujące mają możliwość głębokiej integracji funkcji nadwozia z funkcjami pojazdu. Dotyczy to także pełnowymiarowego systemu zarządzania flotą (FMS).

Standardowo pojazd jest oferowany z sześcioma stalowymi zbiornikami gazu ziemnego o pojemności 100 litrów każdy, rozmieszczonymi po trzy z każdej strony ramy podwozia. Łączny zapas gazu w takiej konfiguracji (2×3) wynosi więc 120 m3 (przy ciśnieniu 200 bar). Dostępne są również zbiorniki w konfiguracji 2×4, mieszczące łącznie 160 m3 CNG.

Do tankowania gazu służy przyłącze w standardzie NGV1. Jeżeli użytkownik ma możliwość pobierania gazu z dystrybutora o większej wydajności, dostępny system tankowania z dwoma przyłączami: NGV1+NGV2.

Zakres obsługi technicznej silnika gazowego różni się nieco od zakresu wymaganego dla jednostek wysokoprężnych. Znika obowiązek bieżącego serwisowania układu oczyszczania spalin. Ścisłe przestrzeganie zaleceń serwisowych producenta zapewni długą i bezawaryjną eksploatacji silnika.

Zestaw przyłączy tankowania NGV1 + NGV2