Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

To był atak cyfrowy – mówią szefowie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK) Kraków

To był atak cyfrowy – mówią szefowie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK) Kraków
Bartłomiej Leśniewski
08.12.2024, o godz. 14:55
czas czytania: około 2 minut
0

Oprócz ataku hakerskiego doszło też do aktu sabotażu wymierzonego w infrastrukturę energetyczną - powiedział w piątek wieczorem prezes MPK w Krakowie Rafał Świerczyński. Zaznaczył, że udało się zapobiec jakimkolwiek szkodom.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie poinformowało we wtorek o ataku hakerskim, który spowodował problemy z funkcjonowaniem m.in. systemów sprzedaży biletów komunikacji miejskiej, strony internetowej przewoźnika oraz innych systemów informatycznych.

Zagrożona infrastruktura

Prezes MPK stwierdził w TVP3 Kraków, że oprócz ataku hakerskiego doszło również do aktu sabotażu. “Atak hakerski rozpoczął się o godz. 7 rano 3 grudnia. W nocy z 3 na 4 grudnia doszło do pewnych działań, które dzisiaj mógłbym nazwać sabotażem w zakresie infrastruktury energetycznej. Udało się to wszystko bardzo ładnie zidentyfikować, zapobiec jakimkolwiek szkodom i oczywiście przekazać to do właściwych służb, które podjęły działania” – powiedział Świerczyński.

Według prezesa MPK wiele wskazuje na to, że atak zaczął się od wysyłania zawirusowanych mejli do pracowników spółki. Jego zdaniem jest prawie pewne, że w ataku chodziło o spowodowanie paraliżu komunikacyjnego. “Sposób, tryb i przygotowanie do tego ataku dotyczyły infrastruktury wewnętrznej informatycznej” – podkreślił. Dodał, że za atakiem, według informacji MPK, stoi grupa hakerska pochodząca “od strony wschodniej”.

W związku ze skalą i charakterem tego ataku krakowskie MPK sprawę zgłosiło policji oraz odpowiednim służbom państwowym zajmującym się cyberbezpieczeństwem. Jednocześnie przewoźnik skierował zawiadomienie do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych o potencjalnej możliwości kradzieży danych osobowych pracowników MPK oraz pasażerów.

Higiena cyfrowa

Wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zaapelował do wszystkich administratorów o to, aby sprawdzali oprogramowanie i zachowali higienę cyfrową. Gawkowski przekazał również, że eksperci Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK) udzielają MPK wsparcia. Działania NASK mają pomóc jednostce jak najszybciej wrócić do funkcjonowania. Eksperci m.in. zabezpieczają do analizy informacje o ataku, aby ustalić wektor wejścia.

W odpowiedzi na problemy dotyczące kupowania biletów w sieci w sobotę w godz. 8-13 będą czynne Punkty Obsługi Pasażerów. W punkcie każdy mieszkaniec może wyrobić status mieszkańca na plastikowej karcie, na której później będzie mógł kupić bilet sieciowy mieszkańca za 90 zł. Po naprawie systemu kolejny bilet będzie można kupić znów w aplikacji.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ZM WEBINAR6 Fundacja Sendzimira [25.11-18.12.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024