Przedstawiciele firmy Translohr zaprezentowali w Olsztynie wdrożony we włoskiej Padwie i francuskim Clermont-Ferrand system tramwaju poruszającego się na kołach samochodowych. Jest to jedno z alternatywnych rozwiązań dla komunikacji miejskiej obecnie funkcjonującej w Olsztynie.

Jak poinformował dyrektor handlowy Translohr w Europie Rulian Ruse, system tramobusów typu Translohr jest alternatywnym rozwiązaniem dla tramwaju klasycznego. Z powodzeniem pojazdy te funkcjonują we włoskiej Padwie czy francuskim Clermont-Ferrand. Do grona zwolenników tego systemu dołączają kolejne miasta europejskiej, jak Wenecja, Paryż czy l'Aquila.

W  Polsce oprócz Olsztyna Kraków i Płock zainteresowane są budową nowoczesnych linii tramwajowych. Zaletami najczęściej wymienianymi przez Gorges’a Kuta i Andrzeja Piliszka przedstawicieli firmy Listel reprezentującej Translohra w Polsce są: niższe koszty eksploatacji pojazdów, niższe koszty inwestycyjne budowy infrastruktury, jak również rozwiązania techniczne.

CCJ 300 x 250

Transhlor jest lekkim tramwajem miejskim nowej generacji. Posiada wszystkie cechy nowoczesnego pojazdu szynowego. Jego atutami są: duża pojemność w zależności od typu nawet do 358 osób, wyposażenie w kabiny maszynistów w obu kierunkach, co nie wymaga budowy pętli na terminalach końcowych, zawieszenie niskopodłogowe, zasilanie trakcją elektryczną, prowadzenie pojazdu za pomocą jednej szyny.

Może także przejechać ok. 0,5 kilometra bez zasilania – na akumulatorach ze złożonym pantografem. Mimo, ze jest to pojazd szynowy, jego zaletą jest cicha jazda oraz niewielki promień skrętu porównywalny do samochodów osobowych. Translohr pokonuje również wzniesienia do 13%, gdzie klasyczne tramwaje pokonują wzniesienia 7%.

Wymieniając atrybuty tramobusu Francuzi zaznaczyli, że wypełnia on wysokie standardy bezpieczeństwa – wyższe niż tradycyjne tramwaje – m. in. lepsza przyczepność i hamowanie. I tu także według inżynierów francuskich korzystniej wypada Translohr. Ważną cechą nowoczesnego tramwaju jest dostosowanie pojazdu dla potrzeb osób niepełnosprawnych i zastosowanie nowoczesnej technologii, to m.in. brak drgań i wibracji przenoszonych na konstrukcje budynków usytuowanych wzdłuż torowiska.

źródło: olsztyn.eu

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj