Przedstawiciele firmy Translohr zaprezentowali w Olsztynie wdrożony we włoskiej Padwie i francuskim Clermont-Ferrand system tramwaju poruszającego się na kołach samochodowych. Jest to jedno z alternatywnych rozwiązań dla komunikacji miejskiej obecnie funkcjonującej w Olsztynie.

Jak poinformował dyrektor handlowy Translohr w Europie Rulian Ruse, system tramobusów typu Translohr jest alternatywnym rozwiązaniem dla tramwaju klasycznego. Z powodzeniem pojazdy te funkcjonują we włoskiej Padwie czy francuskim Clermont-Ferrand. Do grona zwolenników tego systemu dołączają kolejne miasta europejskiej, jak Wenecja, Paryż czy l'Aquila.

W  Polsce oprócz Olsztyna Kraków i Płock zainteresowane są budową nowoczesnych linii tramwajowych. Zaletami najczęściej wymienianymi przez Gorges’a Kuta i Andrzeja Piliszka przedstawicieli firmy Listel reprezentującej Translohra w Polsce są: niższe koszty eksploatacji pojazdów, niższe koszty inwestycyjne budowy infrastruktury, jak również rozwiązania techniczne.

Instalacje także odczuwają załamanie rynku recyklingu

Transhlor jest lekkim tramwajem miejskim nowej generacji. Posiada wszystkie cechy nowoczesnego pojazdu szynowego. Jego atutami są: duża pojemność w zależności od typu nawet do 358 osób, wyposażenie w kabiny maszynistów w obu kierunkach, co nie wymaga budowy pętli na terminalach końcowych, zawieszenie niskopodłogowe, zasilanie trakcją elektryczną, prowadzenie pojazdu za pomocą jednej szyny.

Może także przejechać ok. 0,5 kilometra bez zasilania – na akumulatorach ze złożonym pantografem. Mimo, ze jest to pojazd szynowy, jego zaletą jest cicha jazda oraz niewielki promień skrętu porównywalny do samochodów osobowych. Translohr pokonuje również wzniesienia do 13%, gdzie klasyczne tramwaje pokonują wzniesienia 7%.

Wymieniając atrybuty tramobusu Francuzi zaznaczyli, że wypełnia on wysokie standardy bezpieczeństwa – wyższe niż tradycyjne tramwaje – m. in. lepsza przyczepność i hamowanie. I tu także według inżynierów francuskich korzystniej wypada Translohr. Ważną cechą nowoczesnego tramwaju jest dostosowanie pojazdu dla potrzeb osób niepełnosprawnych i zastosowanie nowoczesnej technologii, to m.in. brak drgań i wibracji przenoszonych na konstrukcje budynków usytuowanych wzdłuż torowiska.

źródło: olsztyn.eu

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj