Tramwaje Warszawskie: 426 drzew pod topór

Tramwaje Warszawskie: 426 drzew pod topór
Bartłomiej Leśniewski
14.09.2022, o godz. 8:25
czas czytania: około 3 minut
0

- Budowa tramwaju do Wilanowa to wyzwanie związane z projektowaniem zieleni i niełatwe decyzje – w ten sposób spółka Tramwaje Warszawskie tłumaczy się z decyzji o wycięciu 426 drzew. W zamian obiecuje posadzić tysiąc nowych.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Jak czytamy akcja usuwania kilkuset drzew zacząć się ma już w tym tygodniu.

Wycinka

– Na całym odcinku inwestycji o długości 7,5 km trzeba usunąć 179 drzew znajdujących się w pasie pomiędzy jezdniami, gdzie będą biegły tory tramwajowe. Liczba pozostałych drzew do usunięcia to 247. Jest to około 28 procent wszystkich drzew wzdłuż inwestycji. Tych jest łącznie 1487 sztuk – czytamy w komunikacje spółki Tramwaje Warszawskie.

Wycinka jest podzielona na etapy. Pierwszy etap to odcinek między Puławską a Van Beeethovena, gdzie do usunięcia przeznaczono 116 drzew. – Przewidujemy, że będzie możliwość przesadzenia 16 drzew. Usuwanie drzew rozpoczyna się w drugiej połowie tygodnia – wylicza spółka.

– Budowa nowego tramwaju powoduje znaczne komplikacje w infrastrukturze zarówno naziemnej jak i podziemnej. To powoduje kolizję z istniejąca zielenią – powiedział Grzegorz Stankiewicz odpowiedzialny za projekt ze strony Tramwajów Warszawskich w rozmowie z PAP. Podkreślił, że infrastruktura była wykonywana w latach 50., 60., 70. i w tych samych latach sadzone były drzewa. – Ta zieleń jest tam posadzona w sposób chaotyczny – zaznaczył.

„Oddamy z nawiązką”

Tak daleko idącą ingerencję w środowisko firma zamierza oddać z nawiązką. Inwestycji towarzyszą plany posadzenia 1000 drzew, w miejsce wyciętych 426. Posadzenie większości z nich to obowiązek inwestora – Tramwajów Warszawskich. Kilkaset dodatkowych to dodatkowa inicjatywa wykonawcy.

Łącznie, w ramach budowy całej trasy tramwaju do Wilanowa zostaną posadzone minimum 640 nowe drzewa. Proponowane gatunki to m.in. lipy holenderskie, lipy drobnolistne, platany klonolistne, wiśnie piłkowane, klony polne i dęby szypułkowe. – Parametry drzew będą zgodne ze standardami kształtowania zieleni Warszawy. Oznacza to, że obwód pnia nowo zasadzonego drzewa musi wynosić 25 cm. Drzewa muszą mieć wysokość 5 metrów, czyli w momencie zasadzenia będą sięgały drugiego piętra przy budynkach – informują Tramwaje Warszawskie.

Dodatkowo wykonawca inwestycji – firma Budimex – organizuje akcję, która pozwoli zasadzić jeszcze więcej drzew, głównie na terenach prywatnych, należących do wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni. Program „Posadź drzewo” będzie prowadzony przez wykonawcę na Mokotowie i w Wilanowie. Przygotowanych będzie 400 dodatkowych sadzonek, co oznacza że budowie tramwaju do Wilanowa będzie towarzyszyło posadzenie łącznie ponad 1000 drzew.

Spółka zapewnia, że wzdłuż torów zastanie zasadzone 52 tysiące krzewów, bylin i nawet cebulek kwiatowych. Podczas budowy trasy tramwajowej do Wilanowa zastosowana zostanie technologia zielonych torów. Tory o łącznej długości 9100 metrów zostaną obsadzone rozchodnikiem – rośliną, która jest odporna na wyższe temperatury i nie wymaga podlewania. – Pierwszy raz w historii budowy tras tramwajowych w Warszawie przy torach znajdą się drzewa formowane. Jest to rozwiązanie stosowane w wąskich miejscach, gdzie nie byłoby możliwe zasadzenie zwykłego drzewa. Specjalnie formowana korona wpasuje się pomiędzy przestrzenią przeznaczoną dla tramwajów i aut. Będzie wymagała regularnego przycinania – informują Tramwaje Warszawskie.

 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Zieleń miejska
css.php
Copyright © 2024