Tunel Hyperloop gotowy. Pierwsze przejazdy superszybkiej kolejki podziemnej w Los Angeles

Tunel Hyperloop gotowy. Pierwsze przejazdy superszybkiej kolejki podziemnej w Los Angeles
sm
19.12.2018, o godz. 12:38
czas czytania: około 2 minut
1

Pierwszy odcinek tunelu superszybkiej "kolejki" hyperloop pod ulicami Los Angeles jest już gotowy. Tunel Hawthorne będzie wykorzystywany do przejazdów testowych. Projekt supernowoczesnego środka komunikacji publicznej finansowany jest przez miliardera Elona Muska, właściciela firmy Tesla.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Firma The Boring Company poinformowała, że po dwóch latach zakończyła budowę tunelu superszybkiej komunikacji pod ulicami Los Angeles. Tunel i prowadzące do niego windy pozwalają na sprowadzenie pod ziemię samochodu osobowego i przejechanie nim z miejsca na miejsce w podziemnym tunelu z prędkością ok. 100 km na godzinę.

Pierwsi testujący tunel ocenili, że w czasie jazdy odczuwalne są wstrząsy, jak w czasie jazdy po wybojach. W przyszłości w tunelach ma być osiągana prędkość 480 km na godzinę i więcej, a jazda ma być płynna “jak po maśle”. Oddany odcinek ma długość 1,4 mili.

Miliarder i innowator Elon Musk postanowił stworzyć środek komunikacji, który byłby równie szybki jak samolot, ale tani jak jazda samochodem. Jego zdaniem jedynym lekarstwem na korki w miastach jest przeniesienie ruchu po ziemię. Projekt hyperloop zakłada stworzenie kapsuł dla kilku osób, które mogłyby się poruszać w tunelach z prędkością nawet 1200 km/godz. W warunkach amerykańskich pozwoliłoby to pokonać trasę z Los Angeles do San Francisco w 20 minut.

Otwarty we wtorek tor testowy zlokalizowano obok zakładu SpaceX w Hawthorne. Firma Muska przymierza się do budowy podobnych tuneli w kilku miejscach na świecie, m.in. między Nowym Jorku i Waszyngtonie, w Dubaju, Finlandii, Rosji, Indiach i Szwajcarii. Możliwość zbudowania tunelu hyperloop będzie także rozważana przy projektowaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego w Polsce.

The Boring Company przewiduje, że rozbudowana sieć tuneli pod miastami rozwiąże problemy komunikacyjne dużych miast. Jeżeli będzie brakowało połączeń, będzie można po prostu wydrążyć tunele niżej. Taki rodzaj komunikacji będzie niewrażliwy na warunki atmosferyczne: deszcz, wiatr czy śnieg. Nie wiadomo jednak czy projektanci założyli odporność na trzęsienia ziemi. Kalifornia jest terenem bardzo aktywnym sejsmicznie, a małe wstrząsy są odnotowywane co kilka tygodni. Chociaż nieodczuwalne dla ludzi, takie wstrząsy mogą naruszyć delikatną konstrukcję podziemnego tunelu i spowodować niebezpieczeństwo dla jadących głęboko pod ziemią samochodów lub kapsuł transportowych.

Źródło: USA Today, The Boring Company

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (1)


McQ

Komentarz #15158 dodany 2018-12-21 10:51:06

Polecam najpier zapozanć się z informacjami co to jest hy[erloop, a później dopiero się ypoiadać, bo palnęliście taką gafę, że żal.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Elektromobilność
css.php
Copyright © 2024