Jak potwierdziła rzeczniczka tyskiego magistratu Małgorzata Wawok, tego dnia podpisano dwie umowy. Jedna z nich dotyczy taboru, druga infrastruktury ładowania i instalacji fotowoltaicznej.
12-metrowe pojazdy z magazynami energii
Zamówienie to dotyczy 10 nowych autobusów elektrycznych, które byłyby dostarczone w trzech transzach w ciągu 2026 r. Pojazdy mają być 12-metrowe, z napędem o mocy co najmniej 160 kW i magazynach energii o pojemności nominalnej co najmniej 200 kW. Układ magazynu energii musi być dostosowany do ładowania mocą co najmniej 200 kW.
Kto za to zapłaci?
To zamówienie zostanie w całości pokryte ze środków programu priorytetowego 6.2 “Zeroemisyjny transport, Zielony transport publiczny”.
Pod koniec ub. roku tyskie PKM podpisało umowę o bezzwrotnym wsparciu projektu zakupu nowoczesnego zeroemisyjnego taboru autobusowego wraz z budową infrastruktury ładowania finansowanego z KPO. Koszt tego projektu oszacowano wstępnie na 31,9 mln zł.
Z tych środków finansowana będzie w połowie sfinalizowana w piątek umowa dotycząca projektu “zakup nowoczesnego zeroemisyjnego taboru autobusowego wraz z budową infrastruktury ładowania oraz instalacją fotowoltaiczną”.
Konieczna infrastruktura
Pierwsza część tej piątkowej umowy obejmuje montaż i uruchomienie pięciu ładowarek dwustanowiskowych o mocy 80 kW i jednego pantografu o mocy 200 kW, dwóch transformatorów o mocy 1000 kVA każdy, a także stacji trafo wyposażonej w dwa transformatory o mocy 1000 kVA każdy – do 31 stycznia 2026 r.
Druga część dotyczy budowy instalacji fotowoltaicznej o mocy co najmniej 120 kWp z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie do 30 kwietnia 2026 r. Wykonawcą obu części zamówienia o wartości 4,6 mln zł brutto ma być jędrzejowska firma ZPUE.
W programie Zielony Transport Publiczny 3.0 należąca również do tyskiego samorządu spółka Tyskie Linie Trolejbusowe (TLT) zamówiła w grudniu ub. roku 18 trolejbusów Solarisa/Skody w projekcie oszacowanym na 61,5 mln zł, przy dotacji 50 mln zł.
Poprzednie inwestycje w tabor
Poprzednie zakupy taboru tyskie PKM przeprowadziło w 2023 r. (z odbiorem na początku 2024 r.). Flotę spółki zasiliło wówczas 10 konwencjonalnych Solarisów Urbino 12 kupionych za 13,3 mln zł netto.
W minionej perspektywie finansowej tyski samorząd w projekcie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zakupił dla swego PKM 51 autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG), 10 mikrobusów, 3 trolejbusy, 2 elektrobusy oraz 3 pojazdy serwisowe i pogotowia technicznego, a także przebudował zajezdnię autobusową, dostosowując ją do obsługi pojazdów na CNG.
Po zrealizowaniu tego wartego ok. 140 mln zł projektu (przy wsparciu 100 mln zł z funduszy UE) tyskie PKM stało się drugim operatorem w Polsce pod względem liczby autobusów zasilanych CNG. Potem, wobec sytuacji rynkowej, władze spółki zdecydowały się na zakup autobusów dieslowskich.
Niezależnie od własnych zakupów, PKM Tychy skorzysta z inwestycji Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Na początku grudnia ub. roku GZM zamówiła w spółce PAK-PCE osiem 12-metrowych autobusów wodorowych dla Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Tychach (5 pojazdów) oraz Katowicach (3).
Komentarze (0)