Reklama

AD1A odpady budowlane [08.01-14.01.2025]

Udział OZE w transporcie w 2030 r. ma wynieść 14,9 proc.

Udział OZE w transporcie w 2030 r. ma wynieść 14,9 proc.
ZM/PAP
08.01.2025, o godz. 10:17
czas czytania: około 2 minut
0

Zwiększenie udziału energii ze źródeł odnawialnych, w tym pochodzącej z biopaliw w transporcie do 14,9 proc. w 2030 r. przewiduje przyjęty we wtorek przez rząd projekt zmiany ustawy o biopaliwach.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B Sprawozdania roczne BDO [08.01-18.02.25]

W założeniach projektu wskazano, że sektor transportu jest odpowiedzialny za zużycie jednej trzeciej energii końcowej w UE, z czego znaczna część pochodzi z ropy naftowej.

Ograniczenie emisyjności transportu w etapach

W 2018 r. transport był zaś odpowiedzialny za 25 proc. emisji gazów cieplarnianych w Unii i jest jedynym z sektorów, w którym poziom emisji wzrósł w porównaniu do 1990 r. “Zatem, by osiągnąć cel ogólny, jakim jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w UE, należy podjąć wysiłki na rzecz ograniczenia emisyjności transportu” – podkreśla resort klimatu.

Projekt ustala też cele pośrednie, przewidując, że tzw. Narodowy Cel Wskaźnikowy (NCW), czyli minimalny udział energii pochodzącej z OZE w transporcie ma wynieść w 2025 r. 9,2 proc., a w latach 2026-2029 – 10 proc. NCW to minimalny udział biokomponentów oraz innych paliw odnawialnych zużytych we wszystkich rodzajach transportu, w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku w transporcie drogowym i kolejowym.

Cel OZE z wykorzystaniem biokomponentów 

Zgodnie z ustawą realizacja celu OZE jest osiągana przy wykorzystaniu biokomponentów, które pochodzą z surowców spożywczych lub pastewnych; biokomponentów zaawansowanych, które wytwarzane są z surowców odpadowych lub pozostałości oraz z odnawialnej energii elektrycznej.

Przyjęty przez rząd projekt uzupełnia ten katalog m.in. o ciekłe i gazowe paliwa węglowe, gazowe paliwa węglowe pochodzące z recyklingu. Paliwem umożliwiającym realizację NCW będzie mógł też być biometan, w tym wprowadzony do sieci gazowej, który w celu końcowego zużycia trafił na stacje, np. bioCNG do napędu pojazdów.

Projekt przewiduje, że przy realizacji NCW uwzględnione zostaną – poza paliwami i biopaliwami ciekłym – również paliwa lotnicze i paliwa żeglugowe.

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

AD2 ZM Zieleń na terenach zabytkowych [08.01-31.01.25]

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

AD2 ZM Zieleń na terenach zabytkowych [08.01-31.01.25]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2025