Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

W Częstochowie powstanie nowoczesny dworzec kolejowo - autobusowy

W Częstochowie powstanie nowoczesny dworzec kolejowo - autobusowy
Bartłomiej Leśniewski
14.12.2024, o godz. 13:13
czas czytania: około 4 minut
0

Przetargi na budowę nowego dworca kolejowego Częstochowa Główna z terminalem autobusowym ogłosił zarządca kolejowych nieruchomości, spółka Polskie Koleje Państwowe SA. Część pieniędzy na tę inwestycję ma pochodzić z Unii Europejskiej.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Jak wynika z czwartkowej informacji biura prasowego PKP SA, dzień wcześniej spółka ogłosiła przetargi na wybór wykonawcy robót budowlanych i inżyniera kontraktu.

Węzeł intermodalny

PKP SA poinformowały, że projekt zakłada budowę kompleksu dwóch obiektów – dworca kolejowego i terminalu autobusowego, które będą stanowiły integralną cześć węzła intermodalnego. Pasażerowie w jednym miejscu będą mogli korzystać z transportu dalekobieżnego, regionalnego i miejskiego.

Zgodnie z dokumentacją zamieszczoną na platformie zamówień PKP SA, zamówienie nie jest podzielone na części. Szacunkowa wartość wynosi 136,7 mln zł bez VAT, a cena jest jedynym kryterium wyboru. Okres obowiązywania zamówienia ustalono na 125 tygodni, a termin składania ofert to 15 stycznia 2025 r.

Jak zaznaczył, cytowany w czwartkowej informacji członek zarządu PKP SA Paweł Lisiewicz, według statystyk Urzędu Transportu Kolejowego w 2023 r. ze stacji Częstochowa skorzystało 3,69 mln pasażerów, o 300 tys. więcej niż rok wcześniej. “Pieniądze na inwestycje dworcowe PKP idą za pasażerem” – zapewnił Lisiewicz.

Koncepcja z Rybnika i Paryża

Konkurs na koncepcję architektoniczną nowego częstochowskiego dworca i jego najbliższego otoczenia PKP SA rozstrzygnęły pięć lat temu. W konkursie organizowanym przez spółkę, przy udziale częstochowskiego oddziału Stowarzyszenia Architektów Polskich, Urzędu Miasta Częstochowa i PKS Częstochowa, wpłynęły 23 prace.

„Największe uznanie sądu konkursowego uzyskała ta opracowana przez zespół pracowni Top Projekt Marek Wawrzyniak (Rybnik), And Studio (Paryż) i Studio Antonini (Paryż). Realizacja tej koncepcji umożliwi utworzenie centrum przesiadkowego w rejonie dworca PKP także dla pasażerów miejskich linii autobusowych oraz dalekobieżnych i lokalnych linii PKS” – informowały PKP SA w grudniu 2019 r.

Projekt budowlany, na podstawie którego zamawiana jest teraz budowa dworca, powstał w 2021 r. i jest sygnowany przez Top Projekt (lider konsorcjum), And Studio i Studio Antonini (partnerzy), a także rybnicką spółkę Bauren (podwykonawca).

Projekt powstał na podstawie zwycięskiej koncepcji z 2019 r., która założyła budowę pasażu nad peronami, wspartego z dwóch stron przeszklonymi miejscami obsługi, a także budowę węzła przesiadkowego po zachodniej nowego dworca – od strony Placu Rady Europy. Węzeł ma utworzyć przedłużona na południe zachodnia “podpora” dworcowego pasażu. Wzdłuż tego budynku, od strony torów kolejowych, założono 14 stanowisk autobusowych, z których wjazd i wyjazd prowadziłby od istniejącego Ronda Konstytucji, z rondem do nawracania po północnej stronie węzła.

Po wschodniej stronie nowego dworca zaprojektowano m.in. wieżę zegarową, nawiązującą do zlokalizowanego tam dawnego dworca Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, posiadającego taką konstrukcję.

Kłopoty z przebudową

Przebudowę dworca Częstochowa Główna PKP SA pierwotnie przewidziały do realizacji w Programie Inwestycji Dworcowych PKP SA na lata 2016-23. Problemem okazały się różne kwestie proceduralne. W ostatnich latach m.in. trwało postępowanie o wpis zaprojektowanego przez Ryszarda Frankowicza, otwartego w 1996 r. postmodernistycznego dworca (który okazał się niefunkcjonalny i przewymiarowany) do rejestru zabytków.

Jak wynika z czwartkowej informacji PKP SA, w kwietniu br. umorzone zostało ostatecznie postepowanie konserwatora zabytków w tej sprawie. W listopadzie br. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej umieściło inwestycję na liście projektów zidentyfikowanych do finansowania z programu unijnego FEnIKS 2021-27.

Niezależnie od kolejowej inwestycji, samorząd Częstochowy przy wsparciu funduszy unijnych zamierza przebudować Plac Rady Europy przed głównym dworcem – w projekcie rozwoju infrastruktury centrów przesiadkowych, zbudowanej w poprzednich latach. Miasto do nowego projektu o wartości niemal 46 mln zł zdobyło blisko 36 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego.

Na placu Rady Europy, od frontu dworca głównego, ma się pojawić więcej zieleni, a nawierzchnia placu ma zostać wymieniona.

W poprzednich latach miasto porządkowało strukturę własnościową gruntów w rejonie głównego dworca kolejowego, m.in. poprzez zamianę działek. Do PKP SA należy np. teren dawnego dworca autobusowego PKS, oddalonego od dworca kolejowego o ok. 200 metrów.

Częstochowski dworzec był jednym z sześciu w woj. śląskim, objętych Programem Inwestycji Dworcowych na lata 2016-23. W regionie, w którym znajduje się blisko 40 czynnych dworców kolejowych, zapowiadano też modernizację obiektów: w Czechowicach-Dziedzicach (zakończona), Dąbrowie Górniczej (zakończona), Dąbrowie Górniczej Gołonogu, Raciborzu (zakończona) i Sosnowcu Maczkach.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ZM WEBINAR6 Fundacja Sendzimira [25.11-18.12.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024