Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

W Warszawie powstaną chodniki antysmogowe

W Warszawie powstaną chodniki antysmogowe
jwo
16.04.2019, o godz. 8:46
czas czytania: około 3 minut
0

Wkrótce w Warszawie rozpocznie się remont pięciu ciągów pieszych, na których pojawią się chodniki oczyszczające powietrze. Miasto rozstrzygnęło już przetarg. To pierwsza w Europie budowa antysmogowych trotuarów realizowana w tak dużej skali.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1a regionalne Radomsko [31.10 – 2.12.2024]

– Warszawa jako jedno z pierwszych miast w Polsce i Europie będzie stosowała tę innowacyjną technologię na tak dużą skalę. To oczywiste, że chodniki antysmogowe nie rozwiążą za nas problemu zanieczyszczeń powietrza i niskiej emisji, ale mogą skutecznie przyczynić się do eliminacji niebezpiecznych substancji pochodzących z ruchu drogowego. Ich efektywność została potwierdzona badaniami – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Chodniki będą pochłaniać szkodliwe związki, m.in. dwutlenek azotu. Pozytywne wyniki badań skuteczności nawierzchni skłoniły warszawskich drogowców do wykorzystania nowoczesnej technologii przy remontach pięciu ulic.

Inwestycja będzie kosztować 5 mln zł. Wykonawcą będzie firma Adrog.

Chodniki antysmogowe – jak to działa?

Beton, z którego wykonane są antysmogowe płyty chodnikowe, ma właściwości fotokatalityczne. W ich produkcji wykorzystywany jest cement z dodatkiem nanometrycznego dwutlenku tytanu. Na dobrze nasłonecznionej powierzchni płyty redukują się związki zagrażające zdrowiu, takie jak dwutlenku azotu. Rozkładane substancje stają się nieszkodliwe (podobne związki stosuje się do nawożenia roślin) i następnie wraz z wodą deszczową odprowadzane są do gleby. Atutem samego betonu są właściwości samooczyszczenia się.

Chodnik “zjadający” smog powstał w Warszawie

Koszty wykonania antysmogowego betonu są niewiele wyższe od standardowego – zaledwie o kilkanaście procent. Nowoczesne płyty chodnikowe zachowują swoje oczyszczające właściwości przez cały okres użytkowania i są tak samo trwałe jak tradycyjne płyty betonowe.

– Projekt zielonego betonu jest świetnym przykładem na wzajemną otwartość władz miasta, partnerów naukowych i prywatnych firm do współpracy w zakresie poprawiania jakości życia w mieście. Punktowe działanie jakie zapoczątkowaliśmy przy projekcie Generation Park, może być teraz zastosowane na szeroką skalę. Planując nasze inwestycje biurowe zawsze analizujemy jakie innowacje możemy wprowadzić w danym projekcie oraz przyglądamy się co możemy zmienić lub zaoferować najbliższej okolicy. Smog jest wyzwaniem dużych aglomeracji, więc jako świadomy inwestor, jeśli możemy przyczynić się do polepszenia jakości powietrza, będziemy to robić – mówi Krzysztof Wilczek, dyrektor regionalny w spółce biurowej Skanska.

Pomogli warszawscy naukowcy

Strategicznymi partnerami naukowymi projektu badawczego zostali eksperci z Wydziału Geologii Uniwersytetu Warszawskiego, Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej oraz Instytutu Geofizyki PAN.

Badacze przeprowadzili serię testów laboratoryjnych potwierdzających deklarowane parametry użytkowe płyt sprawdzenie właściwości tlenków tytanu i trwałość betonowej mieszanki. Wyniki badań były pozytywne – średni poziom redukcji szkodliwych tlenków w warunkach laboratoryjnych dochodził do 70 proc.

Potem naukowcy sprawdzali technologię w przestrzeni miejskiej, gdzie uśrednione pomiary wskazywały ok. 30 proc. redukcji. Do wykonania próbnego odcinka wykorzystali płyty fotokatalityczne i tradycyjne. Redukcję badali dobowo, na różnych wysokościach, przez kilka miesięcy. Największy poziom redukcji był na poziomie ok. 50 cm od powierzchni terenu, ale beton skutecznie oczyszczał powietrze także na większej wysokości.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024