Reklama

AD1A KUBOTA 04.03-04.04.24

Warszawa przebudowuje kolejną dużą ulicę w centrum

Warszawa przebudowuje kolejną dużą ulicę w centrum
szp
29.06.2021, o godz. 11:05
czas czytania: około 3 minut
0

Rozpisano przetarg na przeprowadzenie kompleksowej analizy i symulacji ruchu na odcinku ul. Kruczej – od Alej Jerozolimskich do Pięknej – które mają wskazać kierunek zmian w tym miejscu. To kolejna ulica, która ma zostać przebudowana w ramach tzw. Nowego Centrum Warszawy.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B_ARBENA1_01.03.24-01.04.24

Ulica Krucza w obecnej formie powstała w latach 50. jako główna oś nowej socrealistycznej dzielnicy centralnej. Mimo niewielkiego znaczenia komunikacyjnego, ma szerokość 30-40 metrów. Znaczną część zajmuje jezdnia z czterema, a niekiedy nawet pięcioma, pasami ruchu. Samochody zajmują też miejsce po obu stronach jezdni, parkując skośnie w zatokach i na chodnikach.

„Tak szeroka jezdnia staje się zbędna w obliczu trwającej przebudowy tzw. placu Pięciu Rogów. Ruch samochodowy na Kruczej od momentu rozpoczęcia tej inwestycji znacznie spadł. Było to do przewidzenia – analizy ruchu wykonane przed przebudową placu wskazywały że przyczyni się ona do zmniejszenia liczby aut na Kruczej aż o 1000 pojazdów na godzinę” – wyjaśnia Marzena Wojewódzka z wydziału prasowego stołecznego ratusza.

Konsekwencją zmian u zbiegu Kruczej z Chmielną będzie przebudowa tej pierwszej. „Zostanie jej nadany zdecydowanie śródmiejski charakter, zmieni się na wzór barcelońskiej La Rambli” – zapowiada Wojewódzka.

Środek jezdni zajmie szeroki pieszy pasaż, zacieniony wysokimi szpalerami drzew. Ruch samochodów zostanie uspokojony, pojawią się udogodnienia dla rowerzystów.

Ulica Krucza ma stać się – jak zapowiada ratusz – „przestrzenią przyjazną dla wszystkich i miejscem sprzyjającym rozwojowi usług i gastronomii”. Powstaną na niej też dodatkowe  przejścia dla pieszych, infrastruktura rowerowa i zieleń.

Warszawa: ulica Chmielna ma być pełna zieleni i miejsc do wypoczynku

Analiza ruchu

Dokładny projekt przebudowy ulicy poprzedzi obszarowa analiza ruchu, która będzie polegała na przeprowadzeniu pomiarów na wszystkich skrzyżowaniach na wspomnianym odcinku, a następnie na makrosymulacji ruchu.

Pomiary zostaną przeprowadzone jesienią (trzykrotnie w danej lokalizacji, w dwóch szczytach komunikacyjnych, czyli w godzinach 7-9 i 15-17). Pokażą też ile samochodów jeździ w miejscu badań. Makrosymulacja pozwoli sprawdzić, jak jeden i drugi wariant planowanej inwestycji wpłynie na ruch na ul. Kruczej oraz jej najbliższe otoczenie.

„Przetarg na badania ruchu powinien zostać rozstrzygnięty jeszcze w wakacje, aby wyłoniony wykonawca rozpoczął prace w terenie we wrześniu” – podkreśla Marzena Wojewódzka.

Analiza ma być gotowa do końca roku. Dzięki temu już na początku 2022 r. będzie można szukać projektanta tej przebudowy.

Nowe centrum Warszawy. Czy Marszałkowska w zmieni się w zieloną aleję?

Nowe Centrum Warszawy

Krucza to jeden z elementów tzw. Nowego Centrum Warszawy, czyli planu na przemianę centralnych ulic stolicy, która mają nabrać charakteru zrównoważonej przestrzeni miejskiej.

W zeszłym roku przebudowano al. Jana Pawła II i rondo Czterdziestolatka. Obecnie prace trwają na placu Pięciu Rogów i zachodniej części centralnego odcinka ul. Marszałkowskiej. Trwa również budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej w pobliżu Pałacu Kultury.

Do końca roku zmiany przejdzie rondo Dmowskiego, a docelowo, w ciągu kilku najbliższych lat, w koordynacji z PKP PLK, które będą remontować tunel średnicowy, przebudujemy Aleje Jerozolimskie. Wcześniej nowego charakteru nabierze Marszałkowska od pl. Konstytucji do pl. Bankowego, a także okolice pl. Trzech Krzyży. W planach jest też przebudowa placu przed Pałacem Kultury (tzw. Placu Centralnego). Ostatnio wyłoniono również zwycięzców konkursu na przebudowę okolic ulicy Chmielnej. W zeszłym tygodniu ogłoszono także konkurs na zagospodarowanie okolic ulic Złotej oraz Zgoda.

Jak zapowiada ratusz, w każdej z tych lokalizacji zmiany zakładają utworzenie przestrzeni wygodnej i przyjaznej dla pieszych i lokalnych przedsiębiorców, w tym uzupełnienie brakujących przejść w poziomie ulicy, kompleksowe sadzenie zieleni, budowę brakującej infrastruktury rowerowej, priorytet dla transportu publicznego i wyznaczanie miejsc parkingowych przy jezdni.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024