– Przyjęta koncepcja zmian w ciągu alei Jana Pawła II zakłada także zwiększenie powierzchni pasów zieleni wzdłuż torów – wyjaśnia rzecznik Tramwajów Warszawskich Sp. z o.o. Maciej Dutkiewicz. – Dotychczas ich nie było, a jezdnie na obecnym etapie dochodzą niemal do samych szyn. Natomiast po przebudowie, tory tramwajowe, zamiast tłuczniem zostaną obsadzone zielonym rozchodnikiem. Łączna długość zielonych torów na Jana Pawła II i na ulicy Stawki wyniesie 3 tysiące metrów – podsumowuje Maciej Dutkiewicz.
Tramwajowa zielona fala
Przebudowa alei Jana Pawła II obejmie również poszerzenie przystanków, na których montowane będą wiaty. Przystanki zostaną przeniesione za skrzyżowania z przecznicami.
– Pozwoli to na lepsze wykorzystanie systemu tramwajowej zielonej fali – mówi rzecznik warszawskiej spółki.
Perony i wiedeńskie przystanki
W ciągu ulicy Stawki powstaną wspólne przystanki dla tramwajów i autobusów. Przy skrzyżowaniu z Jana Pawła II zyskają one formę wydzielonych peronów. Natomiast przy ul. Dzikiej zaplanowano tzw. przystanki wiedeńskie, czyli podniesiony fragment jezdni pozwalający pasażerom wygodnie wsiadać do tramwajów i autobusów. Tego rodzaju techniczne rozwiązanie stosowane jest zazwyczaj tam, gdzie tory przebiegają w jezdni i nie ma miejsca na wydzielone wysepki przystankowe.
Podobnego rodzaju rozwiązania zastosowano na trasie W-Z przy warszawskim Starym Mieście i przy ul. Kawęczyńskiej, nieopodal zajezdni Praga.
Udogodnienia dla rowerzystów
Prace w ciągu alei Jana Pawła II obejmą także przebudowę jezdni i dróg rowerowych. Ulica będzie węższa lecz zyskają na tym rowerzyści, którzy będą mogli jeździć po dwóch stronach ulicy, podczas gdy obecnie droga rowerowa znajduje się tylko po jednej stronie jezdni.
Nowa droga rowerowa powstanie między skrzyżowaniem z al. Solidarności, a rondem Zgrupowania AK Radosława. Przy każdym skrzyżowaniu zaplanowano też komplet przejazdów i zjazdy w przecznice.
Dodatkowe miejsca parkingowe
– Ograniczenie szerokości jezdni, oprócz poszerzenia przystanków, wygospodarowania pasów zieleni, pozwoli także na wyznaczenie dodatkowych miejsc parkingowych – zaznacza rzecznik spółki Warszawskie Tramwaje. – Nie zmieni się natomiast liczba pasów dla aut przy skrzyżowaniach, co ma kluczowe znaczenie dla przepustowości.
Nowe tramwajowe tory
Ponadto, na rondzie Radosława i na placu Grunwaldzkim powstaną nowe tory. Na północnym wlocie, przy centrum handlowym pojawi się trzeci peron tramwajowy dla pojazdów jadących z Żoliborza w kierunku Okopowej. Zmiana ta związana jest z budową dodatkowego toru przez samo rondo. Wybudowany zostanie też jeszcze jeden dodatkowy pojedynczy tor w tym miejscu, który pozwoli tramwajom jadącym z ul. Okopowej skręcić w Jana Pawła II.
Także na placu Grunwaldzkim ma się pojawić dodatkowy tor dla tramwajów jadących z ronda Radosława i skręcających w Broniewskiego. Budowa dodatkowych torów w tych trzech miejscach ma podwyższyć przepustowość skrzyżowań, co z perspektywy pasażerów skutkować będzie skróceniem czasu przejazdu i krótszym oczekiwaniem na zjazd ze skrzyżowania.
Trzy etapy inwestycji
Powyższą inwestycję podzielono na trzy etapy. Pierwszy etap obejmuje projekty dla al. Jana Pawła II na odcinku od al. Solidarności do ul. Dzikiej oraz ul. Stawki. Wybrany w przetargu wykonawca będzie miał 25 miesięcy na opracowanie dokumentacji projektowej dla tej części. Drugi etap obejmuje rondo Radosława. Natomiast trzeci etap dotyczyć będzie al. Jana Pawła II na odcinku od ronda do placu Grunwaldzkiego. Na realizację etapu II i II inwestycji wykonawca będzie miał po 24 miesiące. Chodzi o to by ograniczyć utrudnienia dla mieszkańców.
Ostateczne zakończenie prac zaplanowano na lata 2028-2029.
Komentarze (0)