W zestawieniu przygotowanym specjalnie dla czytelników Portalu Komunalnego brało udział 5 miast, które najlepiej walczą z chaosem reklamowym. W sumie oddano ponad 420 głosów. Sprawdź, które miasto wygrało!
Decyzją internautów najlepiej z reklamami w przestrzeni miejskiej walczy Gdynia. Miasto zdobyło 244 głosy (58 %). Na drugim miejscu uplasowała się Bielsko-Biała (36%, 150 głosów), a na trzecim Warszawa (3%, 14 głosów).
Serdecznie gratulujemy. Jednocześnie informujemy, że laureat – Urząd Miasta w Gdyni – otrzymuje od nas półroczną prenumeratę “Przeglądu Komunalnego”.
Świadoma polityka reklamowa
Miasto Gdynia od zawsze dba o wysoką jakość estetyczną przestrzeni publicznej. Informacja wizualna, w tym reklama, ma na nią ogromny wpływ. Świadoma i rozsądna polityka reklamowa miasta sprawiła, że chaos reklamowy w Gdyni nie jest tak dokuczliwy jak w innych polskich miastach. Pomimo to, w sierpniu 2013 r. prezydent Gdyni powołał samodzielne stanowisko Plastyka Miasta, następnie 1 lipca 2016 r. utworzył Biuro Plastyka Miasta. Plastyk pełni funkcję doradczą i opiniodawczą. Odpowiedzialny jest za szeroko rozumianą estetykę przestrzeni miejskiej Gdyni, w tym za politykę uporządkowania reklam. Podejmuje on, wraz z zespołem, liczne interwencje i działania miękkie mające na celu ochronę pejzażu miejskiego i gdyńskiej architektury.
Porządki w przestrzeni
Wśród najciekawszych przykładów walki z chaosem reklamowym W Gdyni wyróżnić należy uporządkowanie pasażu handlowego przy ul. Dworcowej. Projekt zrealizowany dzięki współpracy Biura Plastyka Miasta z właścicielem nieruchomości polegał na przeprowadzeniu „liftingu” zespołu pawilonów wraz z zaplanowaniem nowych szyldów dla mieszczących się w nim usług.
Po stronie plastyka były negocjacje, rozmowy z właścicielem działki, rozmowy z poszczególnymi najemcami pawilonów, wsparcie merytoryczne: projekty szyldów, kolorystyka elewacji pawilonów i uporządkowanie kwestii ogródków letnich, w tym białych parasoli, markiz, itp. Natomiast właściciel już na własny koszt wykonał prace budowlane i produkcję szyldów.
Kolejnym przykładem jest ogrodzenie Metalzbytu przy ul. Łużyckiej 3 w Gdyni. Na ogrodzeniu nieruchomości wisiały banery reklamowe. Kilka minut rozmowy telefonicznej doprowadziło do porozumienia, w wyniku którego w ciągu dwóch dni zniknęły 32 banery.
Inna interwencja dotyczyła ogrodzenia Zgromadzenia Zakonnego Sióstr Urszulanek przy al. Zwycięstwa 263 w Gdyni. Siostra przełożona zgodziła się na usunięcie banerów, z których nie czerpały, jak twierdziły większych zysków.
Następny przykład to Centrum Handlowe Batory. Interwencja miała miejsce przy okazji rozmów o przeprowadzeniu odświeżenia elementów elewacji. Tematem spornym była elewacja boczna widoczna od strony ul. Władysława IV. Po intensywnych dyskusjach z zarządem oraz reprezentującymi ich architektami uzgodniono, że zmniejszone zostaną logotypy marek i nazwa Centrum Handlowego “Batory”.
Komentarze (0)