130 miejsc postojowych (w tym sześć dla użytkowników z niepełnosprawnościami) oraz 20 zadaszonych stanowisk do postoju rowerów. To wyposażenie pierwszego w Poznaniu parkingu typu „Parkuj i Jedź”. Ostatnie próby systemu są w toku.

Pierwszy w stolicy Wielkopolski parking typu „Parkuj i Jedź” (Park&Ride) znajduje się w pobliżu przystanku Szymanowskiego, przy trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Jak informuje biuro prasowe Zarządu Transportu Miejskiego, właśnie prowadzone są testy funkcjonalności poszczególnych urządzeń, więc konkretna – ani nawet przybliżona – data oddania do użytku parkingu nie jest jeszcze znana.

– Ciągle zbyt dużo samochodów wjeżdża do centrum, przez co ulice są zakorkowane – mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania. – Inwestując w parkingi typu „Parkuj i Jedź” chcemy zachęcać do pozostawienia samochodu w bezpiecznym, monitorowanym miejscu i kontynuowania podróży środkami transportu publicznego.

Parking przy ul. Szymanowskiego będzie otwarty całą dobę, siedem dni w tygodniu (oprócz świąt), z przerwą techniczną w godzinach od 2.30 do 4.30. Znajdują się tam m.in. biletomat, kamery rozpoznające numery rejestracyjne pojazdów oraz elektroniczne tablice informujące o liczbie wolnych miejsc na parkingu. Cały system został zintegrowany z Poznańską Elektroniczną Kartą Aglomeracyjną (PEKA).

Zasady poznańskiego „Parkuj i Jedź”

Do pozostawienia auta na parkingu uprawnia bilet zapisany na karcie PEKA lub Elektronicznej Legitymacji Studenckiej albo Doktoranckiej i ważny w czasie rozpoczęcia i zakończenia parkowania. Bilet może być:

– okresowy imienny na sieć, normalny lub ulgowy, na strefy A, A+B lub A+B+C;

– metropolitalny lub Bilet Metropolitalny z ulgą, na sieć, na strefy A, A+B lub A+B+C;

– na rok szkolny, na strefy A, A+B lub A+B+C;

– semestralny, na strefy A, A+B lub A+B+C.

Bilet ZTM nie musi być na imiennej karcie kierującego, może na przykład należeć do współpasażera. W takich sytuacjach za pozostawienie auta na parkingu Park&Ride (w godzinach otwarcia, czyli do godz. 2.30) nie trzeba dodatkowo płacić.

Jeśli kierowca nie posiada biletu, wystarczy że uiści opłatę w wysokości 15 zł. Do korzystania z linii miejskich i podmiejskich organizowanych przez ZTM (nie dłużej niż do zakończenia doby parkingowej) uprawniać będzie wtedy potwierdzenie.

W przypadku przekroczenia doby parkingowej i pozostawienia pojazdu na terenie „Parkuj i Jedź” pobierana będzie dodatkowa opłata w wysokości 100 zł, wystawiana również za pozostawienie pojazdu poza miejscem wyznaczonym do parkowania.

Szczegółowy regulamin poznańskiego „Parkuj i Jedź” dostępny jest tutaj.

Będą kolejne parkingi

Jak dodają przedstawiciele władz miasta i ZTM, podobne inwestycje właśnie są przygotowywane. Kolejne „Parkuj i Jedź” powstają w rejonie ulic św. Michała, Warszawskiej i Świętojańskiej (100 miejsc), przystanku kolejowego Poznań Strzeszyn (50 miejsc) oraz w rejonie ulic Hetmańskiej, Starołęckiej i Wągrowskiej (57 miejsce). Umowa na dofinansowanie projektu ze środków unijnych została już podpisana. Parkingi zostaną wybudowane na Górczynie (343 miejsca) i Miłostowie (181 miejsc).

Źródło: ZTM Poznań

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj