1 / 2

Po 530 dniach i ponad 180 tys. przejechanych kilometrów, dwa pierwsze na świecie pociągi wodorowe Coradia iLint pomyślnie zakończyły fazę testową. Wyprodukowane przez firmę Alstom składy realizowały – w fazie poprzedzającej produkcję seryjną – przewozy pasażerskie od września 2018 r.

Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg pasażerski wyposażony w ogniwa paliwowe do przetwarzania wodoru w energię elektryczną. Pociąg jest w pełni bezemisyjny i cichy, a co najważniejsze – emituje jedynie parę wodną i skroploną wodę. Został także wyposażony w kilka innowacyjnych rozwiązań, m.in. technologię czystej konwersji energetycznej, umożliwiającą elastyczne magazynowanie energii w bateriach oraz inteligentny system zarządzania mocą napędową i dostępną energią.

– Testy pociągów wodorowych udowodniły, że technologia ta może być z powodzeniem stosowana w codziennej obsłudze składów pasażerskich. Pozyskano także cenne dane do dalszego rozwoju – powiedział Jörg Nikutta z Alstom.

Od 2022 r. pociągi Coradia iLint będą zastępować, będące jeszcze w eksploatacji, spalinowe zespoły trakcyjne. Jako pierwsza technologii wodorowej zaufała Spółka dla Ruchu Regionalnego (LNVG) z niemieckiego kraju związkowego Dolnej Saksonii, zamawiając w firmie Alstom 14 składów Coradia iLint wraz z usługą serwisowania i dostawą paliwa wodorowego na 30 lat. Z kolei firma Linde zbuduje w pobliżu Bremervoerde stację tankowania wodoru.

– Projekt ten ma ogromne znaczenie dla polityki przemysłowej, która wykracza daleko poza Niemcy. Jesteśmy świadkami powstania pierwszego konkurencyjnego produktu wodorowego w dziedzinie mobilności wdrożonego na poziomie przemysłowym – podsumował dr Bernd Althusmann, minister gospodarki i transportu Dolnej Saksonii.

Czytaj więcej

Skomentuj