Wodorowy autobus Solarisa rozpoczął pierwsze testy w Austrii

Wodorowy autobus Solarisa rozpoczął pierwsze testy w Austrii
dom
11.08.2021, o godz. 8:00
czas czytania: około 2 minut
0

Austriacka firma Fronius zasila autobus zielonym wodorem, który jest produkowany w 100 proc. na miejscu. W Wels (Górna Austria) rozpoczął się dwutygodniowy okres jego testowania. W ramach tego pilotażowego projektu, wyjątkowego w skali europejskiej, autobus będzie tankowany przez stację Fronius Solhub wytworzonym na miejscu, zielonym wodorem.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Solaris Urbino 12 Hydrogen to autobus o napędzie wodorowym, który będzie przez dwa tygodnie wozić pasażerów komunikacji miejskiej w Wels. Z kolei w siedzibie firmy Fronius w Thalheim będzie on codziennie tankowany ok. 13 kg wodoru generowanego z miejscowego zbiornika wodnego przy użyciu energii z instalacji PV.  Tankowanie takie trwa ok.15 minut, a autobus, zależnie od warunków, może przejechać na takim wodorze przynajmniej 160 km.

– Najlepsze jest to, że jedynymi produktami reakcji chemicznych w ogniwie paliwowym są ciepło i para wodna. Działa ono jak minielektrownia. Tankowanie wodorem jest krótkie, wygodne, nie różni się od tankowania pojazdu z silnikiem wysokoprężnym – mówi Anna Mejer z Solaris Bus.

– Solhub to kompletne rozwiązanie, umożliwiające lokalne wytwarzanie zielonego wodoru i wykorzystywanie go do tankowania pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi. Kryje  on ogromny potencjał zarówno dla firm, jak i społeczności lokalnych. Obie mają kluczową funkcję w kształtowaniu i realizacji zaopatrzenia w energię elektryczną jutra – objaśnia Martin Hackl z Solar Energy Fronius International.

– W okresie testowym główne cele to rozwijanie świadomości potrzeby wytwarzanego na miejscu zielonego wodoru i udowadnianie jego praktycznej przydatności. Pokazujemy w ten sposób, że technologia działa i jest już gotowa do powszechnego użytku – twierdzi Thomas Rührlinger z Froniusa.

Zielony, a więc pochodzący z odnawialnych źródeł energii wodór jest centralnym czynnikiem dekarbonizacji, a tym samym sposobem osiągnięcia celów klimatycznych.

– Największym wyzwaniem jest dostępność zielonego wodoru. Tymczasem wodór można uzyskiwać bezpośrednio w miejscu tankowania z wykorzystaniem energii z instalacji fotowoltaicznej – wyjaśnia M. Hackl. – Dzięki temu odpadają koszty dalekiego transportu oraz importu, a jednocześnie zapewnia się wytwarzanie wodoru bez emisji CO2. Firmy, takie jak SAN Group, w przyszłości będą mogły w miejscach, w których konieczne jest tankowanie, wytwarzać do 100 kg zielonego wodoru dziennie.

– W kolejnych latach spodziewamy się wzrostu liczby wdrożeń naszych rozwiązań u klientów reprezentujących drobną i dużą przedsiębiorczość, społeczności lokalne, firmy transportowe oraz z sektora logistyki, turystyki oraz użytkowników pojazdów specjalnych, a także w ramach wspólnot energii z odnawialnych źródeł – twierdzi Rührlinger.

Dzięki dobrej kooperacji usługodawców sektora mobilności i sektora przedsiębiorczości opracowano optymalne warunki ramowe, do wdrożenia pierwszy, w 100 proc. zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju, projektów wodorowej mobilności.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

ABRYS new [webinaria od 13.06.23]_AD1a

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Energia i recykling
css.php
Copyright © 2024