Dziesięć miast leżących na trasach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej obejmie pierwsza tego typu w kraju sieć wypożyczalni wojewódzkiego roweru publicznego. W jego ramach do jesieni tego roku ma powstać 125 stacji, w których podróżni i mieszkańcy będą mogli korzystać z ponad tysiąca jednośladów.

Wart 24 mln zł projekt realizowany jest przez województwo łódzkie, którego zarząd wyłonił już wykonawcę inwestycji i wkrótce ma zostać podpisana umowa. Jak poinformował marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień, operatorem sytemu będzie firma Nextbike, która złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu.

– W ramach projektu „Rowerowe Łódzkie” powstanie system wypożyczalni roweru publicznego w województwie łódzkim. Będzie składał się z 15 parkingów rowerowych na pojazdy prywatne wraz z punktami naprawczymi oraz 125 stacji, w których przez cały rok będzie można wypożyczyć 1002 rowery – ogłosił marszałek.

System roweru metropolitalnego obejmie dziesięć miast w Łódzkiem położonych na trasach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA). Oprócz Łodzi, gdzie powstanie 14 stacji ze 140 rowerami, znajdą się one także w Koluszkach (22 stacje), Pabianicach (14), Kutnie (13), Łowiczu (12), Sieradzu (12), Zduńskiej Woli (12), Zgierzu (11), Skierniewicach (9) i Łasku (6).

W każdym z miast największe stacje z terminalami umożliwiającymi wypożyczenie roweru mają być zlokalizowane w okolicach dworców kolejowych, skąd według statystyk wypożyczanych jest najwięcej jednośladów.

– To będzie rower, który z jednej strony zapewni skomunikowanie z przystankami kolejowymi, a jednocześnie będzie uzupełnieniem komunikacji lokalnej. Jest adresowany do mieszkańców, jak i turystów, bo te miejscowości i ich okolice są bardzo atrakcyjne i dostępne w drogi rowerowe – dodał Stępień.

Przedstawiciel operatora Marek Pogorzelski podkreślił, że będzie to pionierski w skali kraju projekt w tak dużym stopniu integrujący transport kolejowy z transportem rowerowym.

Srebrnoszare rowery będą czwartej generacji, dzięki czemu korzystanie z nich będzie możliwe przez 12 miesięcy w roku. Opłata ma być wzorowana na systemie Łódzkiego Roweru Publicznego, przy czym każdy z partnerów miejskich może wprowadzić własne ulgi. Pierwsze 20 minut jazdy ma być bezpłatne, za korzystanie od 21 min do godziny trzeba będzie zapłacić 1 zł.

Z kolei podróżujący własnymi jednośladami będą mogli zostawić je na jednym z 15 parkingów zlokalizowanych w pobliżu dworców kolejowych i przystanków ŁKA.

Operator na uruchomienie systemu będzie miał 3,5 miesiąca od podpisania umowy. Jak jednak zapowiedział marszałek Stępień, stacje mają być uruchamiane sukcesywnie i pierwsze z nich zaczną działać jeszcze podczas wakacji.

Źródło: Kurier PAP

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj