W Porcie Południowym przy ul. Długiej we Wrocławiu powstają cztery zbiorniki retencyjne o łącznej pojemności 60 tys. m3. W Polsce podobne obiekty znajdują się tylko w Warszawie.

Kamień węgielny pod budowę wmurowano 29 września 2020 r. Dziś zbiorniki retencyjne są już zwieńczone aluminiowymi oraz samonośnymi kopułami o wysokości prawie 8 m. Po wykonaniu robót budowlanych, przeprowadzono też próbę ich szczelności.

– Interesującym rozwiązaniem są wewnętrzne pomosty, usadowione pod kopułami. Po uruchomieniu zbiorników będą mogli po nich chodzić pracownicy, w celu sprawdzenia poziomu wody – mówi Dominik Kogut, dyrektor kontraktu z ramienia wykonawcy „Inżynierii Rzeszów”.

Ostatni etap

Powstała także przepompownia ścieków i infrastruktura towarzysząca. W pompowni ścieków retencjonowanych trwa montaż pomp i rurociągów stalowych oraz prowadzone są prace przygotowawcze do wykonania elewacji. Budowa wchodzi w ostatni etap prac. Cztery zbiorniki, o łącznej powierzchni 60 tys. m3 zabezpieczą miasto w trakcie ulewnych deszczów. Jednocześnie pomogą w pracy Wrocławskiej Oczyszczalni Ścieków na Janówku.

Jak będzie wyglądać praktyka?

Gdy nad Wrocławiem pojawią się duże opady deszczu, powstające ścieki popłyną do budowanych zbiorników retencyjnych, a nie od razu do oczyszczalni w Janówku. Dopiero gdy oczyszczalnia będzie mniej obciążona pracą, zgromadzone wcześniej ścieki opadowe zostaną do niej przesłane.

– Następnie, w pogodzie suchej, kiedy nie pada, będziemy upuszczać zgromadzone ścieki do systemu kanalizacji Wrocławia, czyli do oczyszczalni w Janówku, gdzie zostaną oczyszczone, a dopiero później oddane do Odry – mówi Tomasz Konieczny, dyrektor działu inwestycji MPWiK we Wrocławiu

Dzięki tej inwestycji oczyszczalnia w Janówku będzie chroniona przed dużym napływem ścieków deszczowych. Zabezpieczona będzie też Odra, ponieważ ścieki zamiast bezpośrednio do niej, trafią najpierw do Janówka.

Zmiany klimatyczne

Inwestycja w Porcie Południowym ma związek ze zmianami w klimacie. Od około 10 lat można zaobserwować długie okresy suszy we Wrocławiu, po których następują gwałtowne, ulewne deszcze.

– Zmiany klimatu są nieuchronne, a MPWiK robi wiele, by zapobiegać ich skutkom. Budowa zbiorników retencyjnych ma ogromne znaczenie nie tylko dla przyszłości naszego miasta i jego mieszkańców, ale też dla środowiska naturalnego. Dzięki nim będzie ono chronione w przypadku długotrwałych i intensywnych opadów deszczu – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

MPWiK we Wrocławiu stara się aktywnie realizować politykę społecznej odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju, zgodną z tą wdrażaną przez władze Wrocławia.

– Za sprawą powstających zbiorników, przelew burzowy będzie w mniejszym stopniu zasilany ściekami z pogody deszczowej, co jednocześnie zapewni większą dbałość o środowisko naturalne i czystość Odry – podkreśla Witold Ziomek, prezes MPWIK.

Nowoczesne technologie

Zbiorniki retencyjne posadowione są na płytach fundamentowych o grubości 70 cm. Każda z nich była betonowana. Do przeprowadzenia tego procesu użyto 1700 m3mieszanki na jedną płytę.

– W przypadku każdej z płyt, specjalną mieszankę na budowę musiało dostarczyć 220 samochodów. Z kolei ilość stali potrzebnej do wykonania zbrojenia jednej płyty to ponad 220 ton – mówi Witold Ziomek.

Zewnętrzne ściany zbiorników wykonano w technologii betonu sprężonego. To kontrolowane naciąganie lin stalowych, które zapobiega odkształceniom i rysom powstałym na skutek obciążenia zewnętrznego. W tym przypadku chodzi o nagromadzone w zbiornikach ścieki. Wymiary każdej z tych ścian to niespełna 12 m wysokości, od fundamentu do krawędzi kopuły i 148 m długości. Każdy zabetonowany element płyty fundamentowej, czy ściany jest poddawany tzw. pielęgnacji, która przeprowadzana jest przez zraszanie i osłanianie powierzchni betonowych specjalnymi matami, co jest konieczne dla wspomagania procesu dojrzewania betonu, przez kontrolę jego temperatury i wilgotności.

Na wiosnę zakończenie prac

Budowa zbiorników retencyjnych jest częścią projektu „Docelowe rozwiązanie gospodarki ściekowej dla miasta Wrocławia – Faza I”, dla którego MPWiK otrzymało dofinansowanie z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość zadania to 77,8 mln zł netto, a wartość całego projektu160 mln zł netto. Dofinansowanie dla projektu wyniesie blisko 64% wartości netto zadań.

Czytaj więcej

Skomentuj