Wrocław jest kolejnym polskim miastem, które rozważa wprowadzenie strefy czystego powietrza. Takie rozwiązania będą wprowadzane w lipcu 2024 r. w Krakowie oraz od 1 lipca 2024 r. w Warszawie. Decyzja ma być poprzedzona konsultacjami społecznymi, które rozpoczną się na wiosnę br. Dyskusja nad wprowadzeniem strefy czystego powietrza we Wrocławiu została poprzedzona analizą przygotowaną na zlecenie władz miasta przez ekspertów z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA). W efekcie powstały rekomendacje w tym zakresie dla stolicy Dolnego Śląska.
Nie tylko centrum miasta
Pojazdy w statystykach
Według tych rekomendacji w 2025 r. miałby obowiązywać zakaz wjazdy do strefy czystego powietrza dla 20-letnich i starszych pojazdów z silnikiem Diesla oraz dla 25-letnich i starszych pojazdów z jednostką benzynową. Tomasz Stefanicki z Biura Zrównoważonej Mobilności wrocławskiego magistratu podkreślił, że rekomendacje ekspertów na tym etapie to opinia oparta na wynikach badań oraz doświadczeniach miast zachodnioeuropejskich. – Kolejnym krokiem będzie zweryfikowanie ich z oczekiwaniami wrocławian – powiedział Stefanicki.
Z przeprowadzonych badań wynika, że przeszło 91 proc. pojazdów poruszających się po wrocławskim śródmieściu to samochody osobowe. Około 8 proc. to samochody dostawcze. Ciężarówki, autobusy i motocykle stanowią łącznie zaledwie 1 proc. pojazdów w ruchu zarejestrowanych w badanych lokalizacjach. Jeśli chodzi o wiek pojazdów, najliczniejszą grupą są samochody nowe, spełniające normy EURO 6, wyprodukowane po 2014 r. Te auta stanowią ok. jednej trzeciej wrocławskiej floty pojazdów. Drugą pod względem liczności grupą są pojazdy spełniające normę EURO 4, czyli ok. piętnastoletnie. To jedna czwarta wszystkich aut jeżdżących po mieście. Samochody EURO 5 (ok. dziesięcioletnie) i EURO 3 (ok. dwudziestoletnie) stanowią po ok. 15 proc. Co dwudziesty pojazd w ruchu na wrocławskich ulicach to pojazdy z normą EURO 2, która obowiązywała w drugiej połowie lat 90.
Od lipca 2024 roku stare samochody nie wjadą do centrum Warszawy
Komentarze (0)