Wrocławskie MPK składa pozew przeciwko PKN Orlen ze względu na zawyżone ceny paliw i wykorzystywanie pozycji monopolisty, co miało przynieść szkodę miejskiemu przewoźnikowi. Orlen odpiera zarzuty jako “bezpodstawne”.
Monopoliści
Według przedstawicieli wrocławskiego samorządu spółki Skarbu Państwa „wykorzystują swoją pozycję monopolisty”. Twierdzą oni, że zyski PKN Orlen, w szczególności w ostatnim kwartale, pochodzą „z kieszeni mieszkańców, w tym pasażerów MPK”.
– Po fuzji PKN Orlen z Grupą Lotos i PGNiG straciliśmy kontrahenta. Wcześniejsze nasze zakupy paliwa regulowała giełda. Teraz Orlen, wykorzystując swoją pozycję na rynku, zastąpił to ceną regulowaną, ceną hurtową ustalaną przez zarząd Orlenu. Tylko w grudniu przez tę działalność, przez niesprawiedliwą redystrybucję zysku, wrocławskie MPK musiało zapłacić za paliwo więcej o milion złotych – mówi Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia.
Dwa razy więcej
Sergiusz Kmiecik, przewodniczący Rady Miejskiej Wrocławia wylicza z kolei, że w 2020 r. wrocławskie MPK za olej napędowy zapłaciło 34 mln zł, a w 2022 r. dwa razy więcej. Wrocławski przewoźnik postanowił zatem wystąpić z pozwem o odszkodowanie, na mocy przepisów ustawy o dochodzeniu roszczeń z tytułu naruszenia prawa konkurencji.
– Wyliczyliśmy, że MPK poniosło szkodę w wysokości ponad 900 tys. zł. To różnica w cenie hurtowej wskazywanej każdego dnia przez Orlen i cenie wyliczanej w oparciu o zmienne ceny ropy na rynkach. To wyliczenia dotyczące grudnia 2022 r. – mówi mec. Małgorzata Ludwik reprezentująca wrocławskie MPK.
Orlen odpiera zarzuty
PKN Orlen tymczasem, w oświadczeniu przesłanym Polskiej Agencji Prasowej, określa zarzuty zawyżania cen i wykorzystywania monopolistycznej pozycji jako bezpodstawne.
– Przypominamy, że to samo MPK wybrało Orlen jako dostawcę paliwa. W Polsce działa kilka firm sprzedających paliwa dużym odbiorcom, w tym miejskim przedsiębiorstwom autobusowym. Firmy te rywalizują ze sobą m.in. oferując klientom atrakcyjne rabaty. Rynek jest zatem konkurencyjny, a MPK Wrocław, wybierając ofertę spółki z Grupy Orlen, uznało tę ofertę za najatrakcyjniejszą – czytamy w oświadczeniu.
Aston
Komentarz #230931 dodany 2023-03-01 14:40:59
Czy ORLEN jest monopolistą - TAK Czy ORLEN generował dodatkowe zyski dzięki braku realnej konkurencji - TAK Czy cokolwiek sensownego teraz z tym można zrobić - NIE, każda kara wymierzona w ORLEN, zostanie sfinansowana z dodatkowej opłaty, która zastanie dodana do ceny paliwa.