Gminy, realizując zadania przewidziane Ustawą z 20 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego przez gospodarstwa domowe (dalej: ustawa węglowa), są uprawnione do podejmowania współpracy kontraktowej z innymi gminami. Jej zawiązanie oraz realizacja nie wymagają spełnienia jakichkolwiek przesłanek, w szczególności może odbywać się to bez stosowania reżimu ustawy Prawo zamówień publicznych czy wymogów warunkujących prawnie dopuszczalną współpracę in house o charakterze horyzontalnym.

Rozważania dotyczące kontraktowej współpracy gmin należy rozpocząć od wskazania, że zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy węglowej do zamówień udzielanych w celu realizacji zadań określonych w jej przepisach nie stosuje się przepisów Ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (P.z.p.).

Swoboda zawarcia umowy

Przywołany przepis w szerokim zakresie wyłącza stosowanie P.z.p. Może mieć również duże znaczenie w kontekście współpracy gmin w formule kontraktowej, o której mowa w art. 3 ust. 10 ustawy węglowej. Z założenia relacje umowne pomiędzy gminami nie są wyłączone z zakresu stosowania regulacji P.z.p. W konsekwencji przywołany przepis art. 6 ust. 1 ustawy węglowej daje podstawy do przyjęcia, że współpraca kontraktowa, o której m...