Wschodnia obwodnica Stargardu będzie 4,5-kilometrowym odcinkiem drogi krajowej nr 20 poprowadzonej nowym śladem. Zaprojektuje ją i zbuduje firma Strabag. Koszty inwestycji, która wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta, to 76,04 mln zł. Na przygotowanie projektu i uzyskanie decyzji ZRID przewidziano 17 miesięcy, Na prace budowlane 15 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych. Obwodnica ma być otwarta jesienią 2027 r.
Dopiąć ring
Dokumenty parafowali wicedyrektor oddziału GDDKiA Mariusz Mierzwa i regionalny szef Strabagu Stanisław Buksa. Oferta Strabag była najtańszą z siedmiu ofert (od 76,04 mln zł do 91,6 mln zł) złożonych w postępowaniu przetargowym. Głównym kryterium była cena (55 proc.), a kolejnym – przedłużenie gwarancji na obiekty mostowe (30 proc.).
Przebieg obwodnicy
Nowy obwodnicowy odcinek DK20 zaplanowano na wschód miasta. Obecnie „dwudziestka” prowadzi od węzła Stargard Wschód przez miejscowości Święte i Strachocin do centrum Stargardu. Na trasie jest wiele skrzyżowań i przejść dla pieszych. Tworzą się korki. GDDKiA podkreśla, że dzięki wybudowaniu obwodnicy poprawi bezpieczeństwo i nawet czterokrotnie skróci czas przejazdu. Obecny stargardzki odcinek DK20 ma 7,4 km, nowa droga ma mieć prawie 3 km mniej.
Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP, czyli główna dla ruchu przyspieszonego. Na węźle Stargard Wschód połączy się z drogą S10, przejdzie przez dolinę rzeki Krąpiel, następnie przetnie drogę powiatową Strachocin – Sułkowo (powstanie tam wiadukt) oraz linię kolejową nr 202 Stargard – Gdańsk (kolejny wiadukt) i włączy się w obecny przebieg DK20 ok. pół kilometra od granicy miasta Stargard.
W planach 70-metrowy most i niemal 63-metrowty wiadukt
„Zadanie wydaje się proste do realizacji, ale będzie kilka trudniejszych obiektów. Ponad 70-metrowy most i prawie 63-metrowy wiadukt” – zaznaczył dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA Łukasz Lendner, prezentując w środę inwestycję razem z wojewodą zachodniopomorskim Adamem Rudawskim i prezydentem Zającem.
Lendner wyjaśnił, że planowany most nad Krąpielą będzie miał aż 62,9 m długości, ponieważ przechodzi przez rzekę i tereny zalewowe. Przypomniał też, że DK20 ma ponad 300 km, prowadzi aż do Gdyni (przez Chociwel, Drawsko, Szczecinek, Bytów, Kościerzynę) i obserwowany jest na niej duży ruch tranzytowy. Lendner podkreślił też, że koszty budowy i projektu 4,5 kilometrowego odcinka wynoszą 76 mln zł, ale koszty całego zadania, z wykupami gruntów i pracami przygotowawczymi, to ok. 170 mln zł.
Inwestycyjny boom
Wojewoda Adam Rudawski zwrócił uwagę na dużą liczbę inwestycji drogowych realizowanych w regionie, m.in. na S10, S11, S3 i S6. Podkreślił, że budowa obwodnicy na DK20 oraz kolejnych odcinków S10 między Stargardem i Piłą (dalej „dziesiątka” prowadzi do Bydgoszczy, Torunia, Warszawy) jest ważna dla rozwoju gospodarczego województwa.
„Stargard jest jednym z najlepiej inwestujących miast w Zachodniopomorskiem. Obwodnica ułatwi dostęp przedsiębiorcom, firmom, które będą miały dodatkowy dojazd” – powiedział Rudawski.
Obwodnica Stargardu w ciągu DK20 jest jedną z dziewięciu inwestycji w woj. zachodniopomorskim realizowanych z rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. W tym roku gotowa będzie obwodnica Gryfina na DK31, a wiosną 2025 r. ma zostać oddana do użytku obwodnica Szczecinka (DK20). Niedawno zostały podpisane umowy na zaprojektowanie i budowę trzech obwodnic na DK22 – Szwecji, Rusinowa i Wałcza. Dla obwodnicy Kołbaskowa (DK13) opracowano projekt budowlany, w ubiegłym roku uzyskano decyzję ZRID.
Lendner zapowiedział, że w szczeciński oddział GDDKiA przygotowuje na najbliższe lata 12 inwestycji o wartości ok. 9 mld zł. Najważniejsza z nich to Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina, które będzie miało 50 km, w tym podwójny pięciokilometrowy tunel pod Odrą.
Komentarze (0)