Podpisano umowę na system priorytetów dla tramwajów na dwóch trasach. Pierwsza z nich to ciąg ulic Towarowej i Okopowej między placem Zawiszy, Kercelakiem i rondem Babka. Zmiany zostaną wprowadzone w 12 miejscach z sygnalizacją świetlną.
Druga nowa trasa z zieloną falą to ul. Grochowska między rondem Wiatraczna a pętlą na Gocławku. Tu zielone światło pojawi się na sześciu skrzyżowaniach. Dzięki temu tramwaje linii nr 9 na całej swojej trasie będą mogły przyśpieszyć łącznie nawet o 10 minut.
Wdrożenie priorytetów pozwala na znaczną poprawę efektywności systemu transportowego, dzięki czemu przemieszczanie się po stolicy z wykorzystaniem Warszawskiego Transportu Publicznego jest jeszcze wygodniejsze oraz szybsze. Wkrótce priorytety zawitają na kolejne odcinki stołecznych torowisk.
Zielona fala dla niemal wszystkich tramwajów
Zielona fala działa już na 160 z 255 stołecznych skrzyżowań, przez które przejeżdżają tramwaje. To aż 63 procent. Docelowo system priorytetów ma objąć wszystkie warszawskie skrzyżowania z torami i sygnalizacją świetlną. Do końca tego roku zielona fala dla tramwajów ma pojawić się w 75% takich miejsc. Do końca 2022 roku priorytetem dla tramwajów ma zostać objętych minimum 90% skrzyżowań.
Tramwaje Warszawskie stosują przy budowie priorytetów dla tramwajów rozwiązania oparte o GPS i przetwarzanie danych w chmurze. Spółka odchodzi od technologii wymagającej prowadzenia przewodów pod ziemią na rzecz tzw. wirtualnej lokalizacji GPS.
Jeszcze niedawno instalacja „zielonej fali” oznaczała, że na torach trzeba było zakładać czujniki wykrywające nadjeżdżające tramwaje z odległości nawet kilkuset metrów. Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu to kilkaset tysięcy złotych. Oznaczało to także budowę podziemnych instalacji, a nawet rozkopywanie ulic. Teraz prace instalacyjne ograniczone są do samego skrzyżowania, co przynosi konkretne oszczędności – nawet kilkaset tysięcy złotych na jednym skrzyżowaniu.
Więcej szybszych linii tramwajowych
Trasy na Grochowie i z placu Zawiszy do ronda Babka nie są jedynymi, na których pasażerowie oszczędzą kolejne minuty. Priorytety dla tramwajów wdrażane są od 2014 r., a efekty widać już w całym mieście. Linia nr 17 z Tarchomina dociera teraz na Służewiec o dziesięć minut szybciej, a linia nr 41 z Żerania Wschodniego – o dziewięć minut.
Przejazd przez Bródno do Dworca Wileńskiego na Pradze skrócił się o trzy minuty, a prędkość wzrosła o 15 procent. Bardzo popularna linia nr 2 z Nowodworów do metra Młociny jedzie krócej o 5 minut, co oznacza skrócenie czasu przejazdu aż o jedną czwartą i z prędkością komunikacyjną ok. 30 km/h stanowi jedną z najszybszych linii tramwajowych w Polsce.
Komentarze (0)