Decyzje obu gremiów otwierają drogę do realizacji programu priorytetowego „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”, który został przygotowany w NFOŚiGW w celu upowszechnienia w Polsce transportu zeroemisyjnego.
Komisja Europejska wydała decyzję w zakresie notyfikacji pomocy publicznej, dzięki czemu Narodowy Fundusz będzie mógł zaangażować swoje środki finansowe na wsparcie budowy w całym kraju gęstej sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych oraz kilkudziesięciu stacji tankowania wodoru.
Jednocześnie rada nadzorcza NFOŚiGW zatwierdziła szczegółowe kryteria wyboru projektów w ramach programu „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”.
870 mln zł na stacje ładowania
Program przewiduje dofinasowanie przedsięwzięć polegających na: budowie stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, innej niż ogólnodostępna stacja ładowania, utworzeniu punktu ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, wyłącznie na potrzeby własne, który nie będzie wykorzystywany do świadczenia usługi ładowania, budowie ogólnodostępnej stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 50kW, przebudowie ogólnodostępnej stacji ładowania skutkującej przyrostem jej mocy do mocy nie mniejszej niż 50 kW, a także budowie lub przebudowie ogólnodostępnej stacji wodoru.
Budżet na dofinansowanie wspomnianych inwestycji w formie bezzwrotnej dotacji wyniesie łącznie do 870 mln zł, przy czym największe kwoty (po 315 mln zł) zostaną skierowane na budowę bądź przebudowę ogólnodostępnych stacji ładowania umożliwiających świadczenie usługi ładowania prądem samochodów elektrycznych.
70 mln zł zostanie przeznaczonych na dofinansowanie budowy stacji innych niż ogólnodostępne. Do 100 mln zł wesprze przedsięwzięcia polegające na tworzeniu od podstaw lub modernizacji ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru.
Kto może się ubiegać o dofinansowanie?
O dofinasowanie będą mogły ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego, przedsiębiorcy spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe i rolnicy indywidualni.
Program ma być realizowany w latach 2021-2028, przy czym podpisywanie umów będzie się odbywać do 31 grudnia 2025 r., a wydatkowanie środków finansowych potrwa do 15 grudnia 2028 r.
Do tego, aby program mógł zostać uruchomiony potrzebne jest jeszcze rozporządzanie ministra klimatu i środowiska, które obecnie jest procedowane.
życzliwy
Komentarz #164046 dodany 2021-11-03 12:36:48
,,Program przewiduje dofinasowanie przedsięwzięć polegających na: budowie stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, innej niż ogólnodostępna stacja ładowania, utworzeniu punktu ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, wyłącznie na potrzeby własne, który nie będzie wykorzystywany do świadczenia usługi ładowania, budowie ogólnodostępnej stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 50kW, przebudowie ogólnodostępnej stacji ładowania skutkującej przyrostem jej mocy do mocy nie mniejszej niż 50 kW, a także budowie lub przebudowie ogólnodostępnej stacji wodoru,,. Jak to wszystko należy zrozumieć, czytając ten tekst nie wiem jak przekazać sobie to do głowy aby, takie wypociny umysłowe autora wyprostować i zakwalifikować jako tekst przekazujący jakąś ważną informację .Tak zawiłe tłumaczenia skuteczne są tylko mieleniem informacji ogłupiających zainteresowanych w inwestycję w ochronę środowiska, dla dobra natury. Następnie przy zawieraniu umów następuje t.z .interpretacja i jest pozamiatane a ulgi wstrzymane. Instalując ładowarkę dla siebie a po naładowaniu w związku z wolnym miejscem przy ładowarce, zajmuje je sąsiad ładując swojego elektryka. Czy coś złego stanie się, bo nie przetransportowany do Enei ten prąd się zepsuje? Zapłaci lub w ramach sąsiedzkiej pomocy podziękuje a środowisko zyskuje! Aha, nie można sprzedać, bo Państwo jako jedyny dystrybutor jest do tego uprawniony. Gdzie ta wolność w demokracji i równouprawnienie producenta i obywatela.