Zielone torowisko do krakowskich Mistrzejowic

Zielone torowisko do krakowskich Mistrzejowic
R.G.
17.05.2023, o godz. 10:36
czas czytania: około 2 minut
0

Z początkiem maja Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) pozytywnie zaopiniowała projekt linii tramwajowej do krakowskich Mistrzejowic w ramach ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. Znamy już więc plan zagospodarowania zieleni wokół nowej linii. W zakres prac wchodzi m.in. wykonanie nasadzeń zieleni odpornej na miejskie warunki, montaż zielonego torowiska i przystanków, a także rewitalizacja pętli tramwajowej.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Projektanci i członkowie kierownictwa budowy dokładnie przeanalizowali możliwość zachowania każdego drzewa kolidującego z inwestycją. To jeden z głównych powodów, dla których projektowanie tej inwestycji trwało w sumie dwa lata.

Ocalono około 200 drzew

Jak zapewnia krakowski Zarząd Zieleni Miejskiej, dzięki tej pracy udało się zachować blisko 200 drzew, które pierwotnie miały zostać usunięte. Dotyczy to przede wszystkim okolic ulicy Meissnera.

Ostatecznie, projekt gospodarki drzewostanem przedstawiony w RDOŚ wskazał, że minimalnie należy usunąć 1059 drzew. Badania stanu fitosanitarnego wykazały, że niemal 60 proc. z nich ma defekty: uszkodzenia mechaniczne kory, susz, próchnicę, listwy mrozowe, ślady żerowania szkodników lub znaczne odchylenia od pionu.

Przesadzą 71 okazów

Ponadto do przesadzenia wytypowano 71 młodych, zdrowych okazów, które mają szansę przyjąć się w zmienionych warunkach. 26 z nich już rośnie w nowych lokalizacjach, a pozostałych 45 zostanie przeniesione po rozpoczęciu budowy.

I jak zapewnia Zarząd Dróg Miasta Krakowa, każde usunięte drzewo zostanie zrekompensowane nowym. Nasadzone zostaną m.in.: dęby pospolite oraz lipy drobnoliste, które są odporne na zanieczyszczenia, suszę, przemarzanie i zasolenie.

10 308 m kwadr. nowej zieleni

Na obszarze realizacji inwestycji pojawi się też aż 10 308 metrów kwadratowych krzewów, rabat i traw, czyli o ponad 2000 metrów kwadratowych więcej niż łączna powierzchnia wszystkich krzewów, które pierwotnie miały zostać usunięte.

Ponadto, wszystkie nowe nasadzenia zostaną zlokalizowane wzdłuż inwestycji, tak aby w przyszłości zapewnić cień przechodniom, rowerzystom i użytkownikom transportu publicznego.

A w przypadku drzew posadzonych na peronach przystankowych, zastosowany zostanie system antykompresyjny umożliwiający korzeniom swobodny wzrost pod chodnikiem.

Zieleń i retencjonowanie wody

Jak informuje ZZM w Krakowie, dzięki gęstemu zadrzewieniu pętla Mistrzejowice ulegnie dużej przemianie. Pomiędzy alejkami pojawi się kilkadziesiąt nowych drzew, odpowiednio dobrane krzewy oraz trawy. Rondo Młyńskie udekorowane będzie kompozycją klonów, róż i traw ozdobnych. Natomiast na rondzie Barei pojawi się łąka kwietna, a do robinii akacjowej dodanych zostanie osiem sadzonek. W sąsiedztwie ronda powstanie także ogród deszczowy.

Projekt przewiduje również wykonanie zielonego torowiska z wykorzystaniem mat rozchodnikowych na odcinku 4,2 km pojedynczego toru. Rośliny te nie wymagają podlewania ani koszenia, co pozwala oszczędzać zasoby wodne i wydatki związane z pracą. Nie powstaną również związane z nią zanieczyszczenia.

Na nowej trasie zaplanowano montaż  19 przystanków z „zielonymi” dachami o łącznej powierzchni 1900 m kw, dającymi możliwość retencjonowania aż 4750 l wody rocznie.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024