Brzegi Warty zostaną zabezpieczone przed erozją. Dotychczasowe umocnienia rzeki wykonano pod koniec lat 60. ubiegłego wieku. Obecnie zagrażają bezpieczeństwu ludzi i utrudniają uprawianie sportów wodnych.
Prace zaplanowano na odcinku śródmiejskim – od mostu Przemysła I do rozwidlenia Warty za mostem św. Rocha. Obejmą fragment długości 2,5 km (po obu stronach rzeki będzie to łącznie 5 km).
– Opaski betonowe okalające brzegi Warty zostaną zastąpione koszami i materacami gabionowymi, które będą wypełnione kamieniem i wzmocnione drewnianą palisadą, czyli materiałem bardziej przyjaznym środowisku. Przy tej okazji wyremontujemy także istniejące schody, tarasy oraz slipy, które z racji lat są już popękane i zniszczone. Zmodernizujemy również wyloty kanalizacyjne – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
Dzięki inwestycji nastąpi polepszenie funkcjonowania ekosystemu, a także poprawi się estetyka. Usunięte zostaną płyty betonowe, które ograniczają wchłanianie wody z gruntu, a wprowadzone – materiały proekologiczne (kamień i drewno), dzięki którym woda zostanie poddana naturalnej filtracji. Zmiany pozwolą na zwiększenie potencjalnej retencji gruntowej i zwiększenie odpływu powierzchniowego na rzecz odpływu gruntowego. Pomogą też zabezpieczyć brzegi rzeki przed erozją, która stwarza zagrożenie dla przyległej infrastruktury i pogarsza warunki przepływu wód wezbraniowych.
Roman Strzelczyk, zastępca dyrektora RZGW Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Gospodarki Wodnej w Poznaniu wyjaśnia również, że woda nie będzie wylewała tak jak obecnie, proces ten będzie bardziej uregulowany. Łatwiejsze będzie też oczyszczenie rzeki.
– O dofinansowanie na realizację drugiego etapu prac zamierzamy wystąpić do Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Betonowe brzegi Warty nie należą do miasta, są własnością Skarbu Państwa – tłumaczy Mariusz Wiśniewski.
Beneficjentem udzielanego wsparcia jest Miasto Poznań, natomiast partnerem projektu – Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Gospodarki Wodnej w Poznaniu.
Koszt pierwszego etapu prac to ponad 30,3 mln zł, z czego 85 proc. pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Pozostała część to wkład własny RZGW w Poznaniu (Wód Polskich) i Miasta Poznania.
Komentarze (0)