– Realizujemy największy i najbardziej nowoczesny projekt modernizacji oświetlenia ulicznego w Polsce – mówi Beata Klimek, prezydent Ostrowa Wielkopolskiego. Inwestycję rozpisano na lata 2017-2018. Aż 85% kosztów zostało dofinansowane ze środków unijnych, 15% to wkład własny spółki Oświetlenia Uliczne i Drogowe, której Gmina Miasto Ostrów Wielkopolski jest jednym z największych udziałowców. – By umożliwić realizację inwestycji, Ostrów w 2017 r. wniósł wkład finansowy do tej samorządowej spółki w wysokości 420 tys. zł – podkreśla prezydent.
Efekt ekonomiczny i ekologiczny
Obecnie trwa drugi etap prac polegający na wymianie starych opraw na lampy LED w Śródmieściu oraz na osiedlu Jana Pawła II. Za 2 656 800 zł wymienionych zostanie 1158 starych opraw LED. Prace modernizacyjne obejmą też wymianą 3387 starych latarni.
W ubiegłym roku zmodernizowano oświetlenie w osiedlach: Nowe Parcele i Parcele Zacharzewskie. – Inwestycje te to nie tylko krok w nowoczesność, ale także ogromna oszczędność. Dzięki tym zadaniom miasto, w skali roku, wyda o ponad 300 000 zł mniej na energię elektryczną – informuje Beata Klimek. I dodaje, że inwestycja pozwoli też osiągnąć efekt ekologiczny, ponieważ w zmodernizowanym obszarze zmniejszy się emisja dwutlenku węgla do atmosfery nawet o 65%. W ramach tegorocznej inwestycji nowe lampy zamontowane zostaną na ok. 70 ostrowskich ulicach.
Inteligentne systemy
Usprawniony został także system zdalnego zarządzania. Można teraz „komunikować” się z poszczególnymi oprawami w celu odczytu i wprowadzania nowych ustawień, zarządzać informacjami, raportami i alarmami dotyczącymi poszczególnych punktów świetlnych oraz monitorować ich parametry. Jeśli lampa przestanie działać, dojdzie do jej uszkodzenia, sama poinformuje o tym system. GPS w obudowie wskaże nam konkretnie, gdzie zamontowana jest uszkodzona lampa.
Miasto planuje już dalszą współpracę ze spółką. Trwają rozmowy nad możliwością montażu w Ostrowie inteligentnych przejść dla pieszych. Lampy na tego typu przejściu komunikują się jak telefony komórkowe. Umieszczone tam kamery analizują obraz pieszego i doświetlają miejsce, w którym aktualnie się znajduje. Montowane są tam również tzw. markery, które sygnalizują kierowcy, że zbliża się do przejścia dla pieszych.
Komentarze (0)