O jubileuszu szczecińskiego roweru miejskiego przypomniała miejska spółka, która zarządza systemem wypożyczania jednośladów. – Dokładnie 10 lat temu, 21 sierpnia 2014 r., przyjechał na świat BikeS. Zaczynaliśmy od 324 rowerów i 32 stacji. Dziś BikeS ma 123 stacje, 877 rowerów a na liczniku ponad 3,5 mln wypożyczeń – przekazał Wojciech Jachim, rzecznik prasowy spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne w Szczecinie.
Uzupełnienie komunikacji miejskiej
Rower miejski jest ekologicznym i praktycznym uzupełnieniem komunikacji miejskiej. Jachim ocenił, że im więcej rowerzystów w Szczecinie, tym “mniej hałasu, spalin i korków”. Rzecznik przypomniał, że projekt o nazwie “Szczeciński Rower Miejski” został zrealizowany w ramach pierwszego Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego. Jego inicjatorami byli Łukasz Kadłubowski (od 2018 r. radny miejski, od lutego br. zastępca prezydenta Szczecina) i Damian Orlik. Pomysł na BikeS poparły niemal trzy tysiące szczecinian, zapewniając mu pierwsze miejsce wśród 300 inicjatyw zgłoszonych do SBO.
Inauguracja BikeS odbyła się na szczecińskich Jasnych Błoniach, a jako pierwszy charakterystycznym zielonym rowerem przejechał się prezydent Piotr Krzystek. W pierwszych latach funkcjonowania miejskie jednoślady cieszyły się rosnącą popularnością. Stopniowo zwiększano liczbę rowerów i rozbudowywano sieć stacji. Jak wyjaśnił Jachim, roczny rekord wypożyczeń zarejestrowano w 2016 r., kiedy z rowerów miejskich korzystano 565 tysięcy razy. Rekordowym miesiącem był maj 2018 r., kiedy odnotowano 87 tysięcy wypożyczeń. – Obecnie BikeS jest wypożyczany ok. 200 tysięcy razy rocznie – poinformował Jachim.
Zasady w Szczecinie
Miesięczny abonament na korzystanie z BikeS (za pomocą aplikacji w smartfonie) kosztuje 15 zł, abonament kwartalny 35 zł. Opłata startowa wynosi 20 zł. Z abonamentem 60 minut dziennie jeździ się za darmo. Za każdą dodatkową minutę opłata wynosi 10 groszy. Za pozostawienie roweru poza wyznaczoną strefą postoju trzeba zapłacić 10 zł. Ale można również zyskać 5 zł premii za odstawienie do strefy postoju jednośladu, który ktoś pozostawił w przypadkowym miejscy na ulicy. Opłata za zwrot roweru, który znalazł się poza obszarem funkcjonowania BikeS, wynosi 200 zł.
Od 2022 r. w Szczecinie działa rower miejski czwartej generacji – jednoślady wyposażone są w GPS, więc można je wypożyczać i zwracać również poza strefami postoju (w pierwszych latach działania BikeS rowery były wpinane do stanowisk na specjalnej stacji). Od zimy 2022/23 rower miejski funkcjonuje cały rok, również w grudniu, styczniu, lutym.
Pierwsza bezobsługowa wypożyczalnia rowerów powstała w Paryżu w 2007 r. Następne systemy rowerów miejskich uruchomiono w Londynie i Barcelonie. W Polsce pierwszy rower miejski zorganizował Kraków (2008 r.). Obecnie wypożyczalnie jednośladów jako uzupełnienie systemu komunikacji publicznej, działają w kilkudziesięciu polskich miastach.
Komentarze (0)