“W 2021 roku komunikacją miejską podróżowało 809,5 mln pasażerów. Sprzedano prawie 79,3 mln sztuk biletów. W porównaniu z wcześniejszym rokiem, liczba osób korzystających z transportu zbiorowego wzrosła o 11,4 proc., a sprzedanych biletów o 35,5 proc. Pojazdy transportu publicznego, podobnie jak w latach ubiegłych, przejechały ponad 230 mln wozokilometrów” – czytamy w raporcie Zarząd Transportu Miejskiego.
Było lepiej, ale nie tak jak przed pandemią
Nie udało się jednak wrócić do poziomu sprzed epidemii koronawirusa. W 2019 roku komunikacją miejską podróżowało o ponad 1,2 mld osób – ponad 32 proc. więcej niż w 2021 roku.
Tak jak w latach poprzednich pasażerowie najchętniej podróżowali autobusami (49,44 proc.), tramwajami (22,96 proc.) i metrem (22,31 proc.). Najmniejszym zainteresowaniem cieszyła się kolei – pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej podróżowało 1,80 proc. osób, a Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej – w ramach oferty Wspólny Bilet ZTM-KM-WKD – 3,5 proc.
Jak wynika z raportu, w godzinach porannego szczytu komunikacyjnego w 2021 roku na ulice wyjeżdżało 1,5 tys. autobusów i 414 tramwajów oraz 54 pociągi metra i 20 pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej. Liczba ta nie zmieniła się w porównaniu z latami poprzednimi.
Najpopularniejsze bilety czasowe
W ubiegłym roku sprzedano prawie 80 mln biletów. To o 35 proc. więcej niż w 2020 roku. Najpopularniejsze okazały się bilety czasowe (ponad 41 mln szt.) i jednorazowe (ponad 32 mln szt.). Pasażerowie kupili także ponad 3 mln biletów długookresowych i 1,5 mln krótkookresowych.
Liczba sprzedanych biletów nie różni się znacząco w porównaniu z ostatnim rokiem przed pandemią. Jednak odnotowano mniejsze zainteresowanie biletami długo- i krótkookresowymi.
Bilety z bieltomatów i aplikacji
Do miejskiej kasy z tytułu sprzedaży biletów wpłynęło 585 mln zł, o ponad 30 mln więcej niż w roku poprzednim. Pasażerowie najchętniej kupowali bilety w biletomatach stacjonarnych (33,47 proc.), mobilnych (27,06 proc.) i przez aplikacje na smartfony (20,25 proc.). “Dane te potwierdzają trend obserwowany od kilku lat, czyli wzrost popularności kanałów bezobsługowych, dostępnych całą dobę, takich jak biletomaty i aplikacje” – zaznaczono w raporcie. “Jednocześnie z roku na rok maleje zainteresowanie punktami, do których trzeba się specjalnie udać po bilety, czyli np. kiosków albo sklepów” – dodano.
Tramwaje były bardziej punktualne (91,5 proc.) niż autobusy (80,7 proc.).
Zakończone inwestycje
ZTM wylicza też w raporcie inwestycje, które zakończyły się w 2021. “Jesienią, wspólnie z Tramwajami Warszawskimi, zakończyliśmy budowę trasy tramwajowej do Winnicy. Wydłużyliśmy trasy dwóch linii tramwajowych do nowej pętli. Mieszkańcy Winnicy, Nowodworów i Tarchomina szybko dojeżdżają teraz do pierwszej linii metra i centrum Warszawy. W sąsiedztwie pętli tramwajowej wybudowaliśmy także autobusową, co usprawniło przesiadki” – powiedziała cytowana w raporcie dyrektor ZTM Katarzyna Strzegomska.
Zakończono też prace nad kolejnym parkingiem P+R na Białołęce przy przystanku kolejowym Warszawa Żerań. Jednocześnie trwały prace nad kolejnym parkingiem przesiadkowym – na Ursynowie, w sąsiedztwie przystanku kolejowego Warszawa Jeziorki.
W 2021 roku rozpoczęły się prace nad nową pętlą autobusową na ulicy Ostroroga. Zastąpi ona pętlę Młynów, która jest niewystarczająca dla kilku autobusów przegubowych.
“Po raz pierwszy wdrożyliśmy w kilku miejscach w Warszawie priorytety w sygnalizacji świetlnej. Dzięki temu pojazdy nie tracą czasu na czerwonym świetle, a pasażerowie szybciej docierają do celu” – wskazała Strzegomska.
Warszawskie Linie Turystyczne
Coraz więcej osób korzysta z oferty Warszawskich Linii Turystycznych. W 2021 roku przewiozły one o ponad 6 tys. pasażerów więcej, niż w przed pandemicznym 2019 roku. 130,5 tys. osób wybrało się nimi na wycieczkę. Z promów skorzystało 107,5 tys. osób, a 2,4 tys. popłynęło statkiem do Serocka.
Nowe tramwaje i autobusy
“Do Warszawy dotarły pierwsze ze 123 zamówionych przez Tramwaje Warszawskie składów wyprodukowanych przez Hyundai Rotem. Miejskie Zakłady Autobusowe systematycznie przyjmowały dostawy stu autobusów zasilanych gazem. Dzięki temu największy warszawski operator autobusowy wysyła obecnie na ulice 500 pojazdów nisko- i zeroemisyjnych. Jednocześnie powstawały nowe pociągi dla Szybkiej Kolei Miejskiej i Metra Warszawskiego. Operator kolejowy zamówił 21 składów, z których kilka już wozi warszawiaków i mieszkańców aglomeracji. W Ostrawie i Pilźnie trwa z kolei montaż 37 pociągów, które już niebawem będą obsługiwały drugą linię metra” – podkreślił prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Intensywniejsze prace prowadzone były przy linii M2 na ostatnim odcinku wschodnim i przedostatnim zachodnim. Planowane terminy zakończenia prac budowlanych to czerwiec (Bemowo) i wrzesień (Targówek) 2022 roku. Jednocześnie trwały prace przygotowawcze do budowy trzeciej linii metra. W ramach pierwszego etapu inwestycji planowana jest na Pradze-Południe ośmiokilometrowa trasa biorąca początek przy gotowej już stacji M2 Stadion Narodowy.
ZTM odnotował ponadto, że MZA i Tramwaje Warszawskie uruchomiły w ub.r. sklepy internetowe z komunikacyjnymi gadżetami.
Pełna wersja Raportu ZTM za 2021 dostępna jest tutaj: zobacz raport
Komentarze (0)