Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych ma za zadanie zachęcić Polaków do postawienia na ekologiczny transport. Aby jak najwięcej kierowców wybierało samochody elektryczne lub hybrydowe, przygotowano dla nich szereg zachęt.
Podstawowe założenie to budowa infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych oraz zasilania pojazdów na gaz CNG i LNG. Za 303 mln zł ma powstać 400 “szybkich” i 6 tys. “wolnych” ładowarek elektrycznych, a za 189 mln zł – 104 stacje do tankowania gazu CNG i 14 stacji LNG.
Jedną z przewidzianych zachęt jest też zwolnienie od akcyzy, nad którym pracowało Ministerstwo Finansów. Nowe przepisy pozwolą sprowadzać auta elektryczne z ulgą podatkową. Po wejściu w życie ustawy kierowcy samochodów elektrycznych i hybrydowych będą mogli także jeździć pasami przeznaczonymi dla autobusów (buspasami).
Ustawa o elektromobilności przyjęta przez Rząd!
Bus pasy, odpisy podatkowe, darmowe parkowanie dla e-samochodów, zwolnienie z koncesjonowania ładowania, rozwój infrastruktury,…
Jedziemy do przodu! @MorawieckiM @MinEnergii
— Michał Kurtyka (@KurtykaMichal) December 28, 2017
Dokument zakłada też, że do 2020 r. część (10 proc.) pojazdów administracji publicznej będzie musiała być ekologiczna. W 2025 r. miałoby to być już 50 proc. państwowej floty samochodów.
Inne udogodnienie to tzw. strefy czystego transportu, które będą mogły powstawać w polskich miastach. Za darmo wjadą do nich kierowcy aut ekologicznych (hybrydowych, elektrycznych, na gaz ziemny lub wodór). Pozostali posiadacze samochodów, którzy nie mieszkają w strefie, zapłacą za wjazd 30 zł dziennie.
Prace nad ustawą o elektromobilności objęły także szerokie konsultacje społeczne.
Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych – pełny tekst:
Komentarze (0)