Drogowa Trasa Średnicowa (DTŚ) z Katowic do Gliwic to największa inwestycja zrealizowana w ostatnim dwudziestoleciu przez śląskie samorządy i najważniejsza – obok odcinka autostrady A4 – arteria drogowa w Górnośląsko-Zagłębiowskiej-Metropolii; wytyczona w pobliżu centrów miast obsługuje ruch lokalny. Uzupełnia tym samym równoległą autostradę A4, przeznaczoną dla tranzytu.
Prace budowlane, których inwestorem był początkowo rząd, ruszyły w 1986 r. Od 1999 r. DTŚ stała się zadaniem samorządów. Cała trasa, od węzła z trasą S86 w Katowicach do węzła z drogą krajową nr 88 i ul. Portową w Gliwicach, liczy ok. 31 km. Ostatni, gliwicki odcinek średnicówki, otwarto wiosną 2016 r.
Miasto przejmuje teren
W ub. roku miasto, po pięciu latach, przejęło w zarząd teren skweru od spółki DTŚ SA, utworzonej pierwotnie dla realizacji budowy trasy. Skwer nad arterią powstał w 2015 r. jako zadaszenie tunelu, którym przejeżdżają samochody omijające centrum. Na powierzchni 9,4 tys. mkw. pomiędzy ul. Zwycięstwa, Dubois i Fredry wybrukowano alejki, ustawiono ławki, wysiano trawę, a w betonowych donicach posadzono niewielkie drzewka.
Umowa na nieco ponad 3,5 mln
Koncepcję i projekt zagospodarowania skweru przygotowała gliwicka Pracownia 44STO. Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach ogłosił przetarg na nową aranżację skweru w marcu br. W czerwcu br. podpisano wartą blisko 3,57 mln zł umowę na wykonanie prac z Przedsiębiorstwem Remontów Ulic i Mostów z Gliwic.
Będą drzewa, krzewy, byliny, pnącza
W piątek miasto podało, że choć nie wszystkie roboty zostały zakończone, można już przejść się alejkami i odpocząć na ławce czy leżaku. Wykonano już większość z zaplanowanych ponad 60,6 tys. nasadzeń i zainstalowano system nawadniający. Docelowo na skwerze ma znajdować się: 127 drzew, blisko 2,4 tys. krzewów, prawie 26 tys. bylin, niespełna 32 tys. roślin cebulowych i 220 pnączy.
Układ alejek pozostał bez zmian, między nimi pojawiły się jednak kompozycje całorocznych drzew, krzewów i bylin. Ze względów technicznych drzewa posadzono na podwyższonych rabatach, wypełnionych dużą ilością podłoża, które umożliwi ich prawidłowy rozwój.
Zagospodarowanie skweru zawiera odniesienie do historii miejsca – w którym kiedyś przebiegał Kanał Kłodnicki. Na skwerze ustawiono kamienie pochodzące z 200-letniej śluzy kanału, odkopanej przy budowie DTŚ, a także tablice ze zdjęciami i informacjami na temat kanału wiodącego kiedyś do Koźla (obecnie zastąpionego Kanałem Gliwickim).
„Skwer został już udostępniony mieszkańcom, ale wykonawca dopracowuje jeszcze ostatnie szczegóły, dlatego spacerowiczów nie powinien dziwić widok ekipy PRUiM montującej pergole czy przygotowującej plac pod lubianą przez gliwiczan choinkę” – zasygnalizował gliwicki magistrat.
Komentarze (0)