Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

2021 r. rekordowy pod względem rejestracji aut z napędem elektrycznym

2021 r. rekordowy pod względem rejestracji aut z napędem elektrycznym
PAP/dom
18.01.2022, o godz. 14:47
czas czytania: około 3 minut
0

W Polsce w 2021 r. było zarejestrowanych ponad 39,6 tys. osobowych i użytkowych aut z napędem elektrycznym - niemal dwukrotnie więcej niż rok wcześniej.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1 Regionalne Leszno [05.11 – 25.11.2024]

Według opublikowanego we wtorek Licznika Elektromobilności, prowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, pod koniec ubiegłego roku w Polsce było zarejestrowanych łącznie 39 tys. 658 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. W ciągu ostatnich 12 miesięcy park EV w Polsce powiększył się ponad dwukrotnie – o 101 proc. rok do roku.

Rekordowy rok

W segmencie samochodów osobowych odnotowano 19 tys. 408 rejestracji. To kolejny już z rzędu historyczny rekord.

Jak wskazał dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur, przez 12 miesięcy ub. r. zarejestrowano prawie dwukrotnie więcej samochodów osobowych z napędem elektrycznym niż w 2020 r. i niemal czterokrotnie więcej niż w 2019 r.

– Liczba nowych rejestracji okazała się być o 125 proc. większa niż cały park EV w 2019 r. – powiedział Mazur. Zwrócił on uwagę, że w segmencie elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych w ciągu dwóch lat flota wzrosła o 63 proc. – Pod względem liczby rejestracji nowych, osobowych samochodów elektrycznych jesteśmy obecnie na zbliżonym poziomie, jak np. Hiszpania w 2018 r. i nieco wyższym niż Niemcy, Niderlandy i Wielka Brytania w roku 2014 czy Szwecja w 2016 r.

Gorzej z infrastrukturą ładowania

Z raportu wynika, że wzrost mniejszy od spodziewanego odnotowano w zakresie ogólnodostępnej infrastruktury ładowania. Pod koniec grudnia 2021 r. w Polsce funkcjonowały 1 tys. 932 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych – 3 tys. 784 punkty.

“30 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 70 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW” – podano.

Łącznie w 2021 r. oddano do użytku 568 nowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, z czego ponad 1/5 – 119 – w grudniu. Liczba punktów uruchomionych w 2021 r. wyniosła 1 tys. 143.

Mazur zwrócił uwagę, że przyrost nowych ładowarek w 2021 r. okazał się wyższy w porównaniu do 2020 r., gdy uruchomiono 353 nowe stacje, jak też do 2019 r.

– Rozwój stacji ładowania w Polsce wciąż opóźniają liczne bariery, przede wszystkim natury administracyjno-prawnej, m.in. przewlekłe procedury przyłączeniowe oraz niekorzystna z perspektywy operatorów struktura własnościowa infrastruktury elektroenergetycznej na Miejscach Obsługi Podróżnych – ocenił Mazur. Dodał, że stacje ładowania w Polsce są rozmieszczone nierównomiernie. – 41 proc. z nich koncentruje się w 15 największych miastach.

Programy na pomoc

Autorzy Licznika Elektromobilności przypomnieli, że w 2021 r. “zapowiadany od dawna system finansowy wsparcia finansowego elektromobilności ze środków publicznych zaczął nabierać realnych kształtów”.

Wskazano m.in. na uruchomiony w lipcu przez NFOŚiGW pierwszy nabór w ramach programu „Mój Elektryk”, adresowany do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nabywających zeroemisyjne samochody osobowe.

Z kolei ogłoszony w 2021 r. program „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru” przewiduje dotacje do prywatnych stacji ładowania o mocy co najmniej 22 kW, stacji ogólnodostępnych o mocach od 50 kW do mniej niż 150 kW, stacji ogólnodostępnych o mocach od 150 kW, jak również stacji tankowania wodoru.

Zmiany prawne

Jak podkreśliło PSPA, w grudniu ub. r. branża doczekała się także prezydenckiego podpisu na nowelizacji Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Według Mazura, nowelizacja przyczyni się m.in. do przyspieszenia rozbudowy prywatnej infrastruktury ładowania.

– Nowe budynki, zarówno te użyteczności publicznej, jak też mieszkalne, będą musiały być przygotowane na rozwój elektromobilności – przypomniał.

Jak wynika z Licznika elektromobilności, park e-busów w Polsce wzrósł o ponad połowę: z 430 w 2020 r. do 651 sztuk w 2021 r. Od stycznia do grudnia flota autobusowa powiększyła się o 220 elektrycznych pojazdów.

– Mimo pewnych obaw związanych z niedoborem półprzewodników w 2022 r. wchodzimy z dużą dawką optymizmu – podsumował Mazur.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024