Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Eurocast: wojna i polityka energetyczna zaburzają funkcjonowanie rynku surowców i tworzyw sztucznych

Eurocast: wojna i polityka energetyczna zaburzają funkcjonowanie rynku surowców i tworzyw sztucznych
dom
05.04.2022, o godz. 14:21
czas czytania: około 2 minut
0

Atak zbrojny Rosji na Ukrainę stał się kolejnym czynnikiem jeszcze mocniej pogarszającym sytuację na rynku surowcowym, a tym samym na rynku przetwórstwa tworzyw sztucznych - tak o gwałtownych zmianach, jakich można spodziewać się w najbliższym czasie mówi Krzysztof Wiśniewski, prezes zarządu Eurocast.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1a regionalne Radomsko [31.10 – 2.12.2024]

– Sytuacja robi się naprawdę poważna. Z jednej strony drastyczne wzrosty ceny energii elektrycznej skutkują dla przedsiębiorstw wzrostem cen produktów. Jako że nie są one w stanie w całości przenieść podwyżek na klientów, ich marże stopniowo spadają, a tym samym obniżeniu ulega rentowność firmy. Z drugiej strony wojna w Ukrainie spowodowała znaczące ograniczenie możliwości eksportowych. Co prawda, dla Eurocast Rosja, Ukraina i Białoruś stanowiły niewielki procent całości sprzedaży bezpośredniej produktów, jednak część polskich odbiorców również kooperowała z tymi krajami. Tym samym ograniczenie eksportowe będzie znacznie większe – uważa Krzysztof Wiśniewski, prezes zarządu Eurocast.

Dodaje, że biorąc dodatkowo pod uwagę to, co stało się z surowcami do produkcji w 2021 r., można szacować niemal dwukrotny wzrost cen w 2022 r. w porównaniu z rokiem poprzednim na produkty z tworzyw sztucznych.

Jak argumentuje, w przypadku produkcji wyrobów z folii sztywnych, takich jak tacki na mięso, opakowania ryb czy serów, przez ostatnie dwa lata ceny surowców bezpośrednich (granulaty, płatki PET z recyklingu) wzrosły o ponad 40 proc. rok do roku. W tym czasie z uwagi na wzrosty notowań surowców branża była zmuszona podnieść ceny wytwarzanych folii sztywnych o ok. 30-35 proc. Rynek nie był w stanie zaakceptować wyższego poziomu cen.

– Jeszcze trudniejsza sytuacja jest w przypadku folii z polipropylenu, stosowanych jako większość opakowań miękkich, np. do pakowania chleba/pieczywa. Spodziewam się, że wzrosty tegoroczne będą co najmniej podobne o ile nie wyższe. Niestety, nie dostrzegamy przesłanek świadczących o tym, aby aktualne realia miały zmienić się w najbliższym czasie. Z jednej strony rynek mierzy się z okrutną i szkodliwą na wielu płaszczyznach wojną, której daty zakończenia nie jesteśmy w stanie przewidzieć, z drugiej natomiast wpływ na tę sytuację mają także spekulacje uprawnieniami do emisji CO2, które z narzędzia polityki chroniącej klimat stały się papierem wartościowym obracanym przez duże instytucje finansowe – podsumowuje K. Wiśniewski.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024