Sukcesy i porażki
Ochrona środowiska a samorząd terytorialny
Janusz Stochlak
Lata 90-te XX w. w Polsce to okres transformacji ustrojowej, który zmienił wszystkie dziedziny życia. Powołanie do życia samorządu gminnego w 1990 r. stanowiło fundamentalną zmianę ustroju państwa, rozpoczynając proces decentralizacji jednolitego systemu władzy państwowej i różnych jego dziedzin. Władze samorządowe gmin (miast) stały się podmiotem odpowiedzialnym za rozwój gospodarczy i stworzenie korzystnych warunków życia dla mieszkańców. Wśród tych warunków znajduje się ochrona środowiska, organicznie związana z samorządem gminnym.
Aktualna pozycja ochrony środowiska, szczególnie w problematyce samorządowej, jest wynikiem wieloletnich starań i wręcz batalii o przyznanie jej właściwej roli wśród najważniejszych problemów społeczności lokalnej.
Podobnie, jak to miało miejsce w przypadku określenia pozycji samorządu terytorialnego w przepisach konstytucyjnych i ustawowych w okresie fundamentalnych zmian w Polsce po 1989 r., należało przystosować prawo ochrony środowiska do nowych warunków.
Program zasadniczej modernizacji polskiego prawa ochrony środowiska został zarysowany podczas obrad tzw. podstolika ekologicznego Okrągłego Stołu (luty-marzec 1989 r.). Uzgodniono wówczas 28 postulatów, które weszły w skład protokołu końcowego. Zakładano wtedy, że większość omawianych zagadnień uda się zrealizować do końca 1990 r., aby w nadchodzącą dekadę wkroczyć już z rozwiązan...
Janusz Stochlak
Lata 90-te XX w. w Polsce to okres transformacji ustrojowej, który zmienił wszystkie dziedziny życia. Powołanie do życia samorządu gminnego w 1990 r. stanowiło fundamentalną zmianę ustroju państwa, rozpoczynając proces decentralizacji jednolitego systemu władzy państwowej i różnych jego dziedzin. Władze samorządowe gmin (miast) stały się podmiotem odpowiedzialnym za rozwój gospodarczy i stworzenie korzystnych warunków życia dla mieszkańców. Wśród tych warunków znajduje się ochrona środowiska, organicznie związana z samorządem gminnym.
Aktualna pozycja ochrony środowiska, szczególnie w problematyce samorządowej, jest wynikiem wieloletnich starań i wręcz batalii o przyznanie jej właściwej roli wśród najważniejszych problemów społeczności lokalnej.
Podobnie, jak to miało miejsce w przypadku określenia pozycji samorządu terytorialnego w przepisach konstytucyjnych i ustawowych w okresie fundamentalnych zmian w Polsce po 1989 r., należało przystosować prawo ochrony środowiska do nowych warunków.
Program zasadniczej modernizacji polskiego prawa ochrony środowiska został zarysowany podczas obrad tzw. podstolika ekologicznego Okrągłego Stołu (luty-marzec 1989 r.). Uzgodniono wówczas 28 postulatów, które weszły w skład protokołu końcowego. Zakładano wtedy, że większość omawianych zagadnień uda się zrealizować do końca 1990 r., aby w nadchodzącą dekadę wkroczyć już z rozwiązan...