Informator
Minister Środowiska Antoni Tokarczuk odwołał Wojciecha Gąsienicę-Byrcyna (uhonorowanego tytułem Człowiek Roku 2000 Polskiej Ekologii) ze stanowiska dyrektora Tatrzańskiego Parku Narodowego. Minister doszedł do wniosku, że postawa dyrektora Byrcyna uniemożliwiała realizację zapisów ustawy o ochronie przyrody głównie z powodu konfliktu dyrektora z samorządami i społecznościami lokalnymi. Spotkało się to z protestami przyrodników i ekologów (patrz punkt widzenia s. 16).
Sejm przyjął
Pod koniec sierpnia Sejm RP przyjął dwa przygotowane przez rząd dokumenty istotne dla ochrony środowiska. Są to II Ekologiczna Polityka Państwa oraz Strategia rozwoju energetyki odnawialnej. Na temat tego drugiego dokumentu więcej na stronie 66.
Ekologiczny HP
Hewlett-Packard Polska inauguruje Program Ekologiczny “W Harmonii z Przyrodą”. Obejmuje on zbiórkę i recykling wkładów HP, konkurs dla dziennikarzy na najlepszy materiał publicystyczny poświęcony zagadnieniom ekologicznym w Polsce oraz Konkurs Ekologiczny. Bieżąca edycja Konkursu preferować będzie projekty dotyczące zagospodarowania odpadów oraz czystości wody i powietrza. Info: 0-22 696-27-50.
S3 zamiast A3
Rada Ministrów przyjęła (21.09.2001.) nowe rozporządzenie w spawie ustalenia sieci autostrad i dróg ekspresowych. W okresie 15 lat powstanie sieć autostrad (A1, A2, A4) oraz system wspierający – sieć dróg ekspresowych, w tym droga ekspresowa S3 zamiast planowanej wcześniej autostrady A3. Decyzja o budowie drogi ekspresowej zamiast autostrady ze Świnoujścia przez Gorzów Wlkp., Zieloną Górę w kierunku Pragi jest uzasadniana brakiem możliwości zebrania środków na budowę płatnej autostrady.
Obligacje
29 sierpnia br. Gmina Libiąż podpisała z BOŚ SA umowę zlecenia organizacji, przeprowadzenia i obsługi emisji obligacji komunalnych. Łączna wartość programu emisji obligacji wynosi 2,8 mln zł. Emisja zostanie dokonana w trybie oferty niepublicznej. Oprocentowanie obligacji będzie równe rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych powiększonej o marżę dla inwestorów. Środki pozyskane z emisji zostaną przeznaczone na pokrycie wydatków związanych z modernizacją układu komunikacyjnego Gminy Libiąż oraz budową Strefy Aktywności Gospodarczej.
Akty wykonawcze do nowych ustaw
Od początku września na stronach internetowych Ministerstwa Środowiska prezentowane są projekty nowych rozporządzeń do ustawy o odpadach: w sprawie niezbędnego zakresu informacji objętych obowiązkiem zbierania i przetwarzania oraz sposobu prowadzenia centralnej i wojewódzkiej bazy danych dotyczącej wytwarzania i gospodarowania odpadami, w sprawie zasad sporządzania raportu wojewódzkiego, w sprawie warunków i zakresu dostępu do wojewódzkiej bazy danych dotyczącej wytwarzania i gospodarowania odpadami, w sprawie zakresu informacji oraz wzorów formularzy służących do sporządzania i przekazywania zbiorczych zestawień danych, w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów, a także w sprawie rodzajów lub ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów oraz kategorii małych i średnich przedsiębiorstw, które mogą prowadzić uproszczoną ewidencję odpadów, w sprawie zakresu informacji podawanych przy rejestracji przez posiadaczy odpadów zwolnionych z obowiązku uzyskiwania zezwoleń oraz sposobu rejestracji, w sprawie katalogu odpadów oraz przedstawione pod koniec sierpnia w sprawie kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami i w sprawie rodzajów oraz stężeń substancji, które powodują, że urobek jest zanieczyszczony.
Na stronach www.mos.gov.pl Ministerstwo Środowiska prezentuje również projekty rozporządzeń do prawa ochrony środowiska. Są to projekty rozporządzeń: w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia, w sprawie standardów jakości gleby i ziemi, w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska, w sprawie progowych poziomów hałasu, w sprawie sporządzania map akustycznych dla dróg, linii kolejowych i lotnisk, a także w sprawie wysokości jednostkowych stawek kar za przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu i w sprawie dopuszczalnych alarmowych poziomów niektórych substancji w powietrzu oraz marginesów tolerancji dla dopuszczalnych poziomów niektórych substancji.
NIK o branży wod-kan
Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę kosztów publicznej gospodarki wodno-ściekowej, której celem była przede wszystkim ocena mechanizmów kształtowania kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw działających w sferze wodno-ściekowej oraz wpływu tych kosztów na ceny usług. Kontrolerzy stwierdzili, że w latach 1998-2000 wszyscy przedsiębiorcy z tej branży objęci kontrolą podnieśli ceny swych usług. Aż 45 spośród 53 skontrolowanych przedsiębiorstw do ceny oferowanych usług doliczyło w całości wprowadzony od 2000 r. podatek VAT (7%). U 11 przedsiębiorców doliczenie to nastąpiło z pominięciem uchwał jednostek samorządu terytorialnego.
Aż 30 przedsiębiorstw błędnie ustalało ceny usług: wydatki inwestycyjne bezpodstawnie wliczano w koszty, koszty zawyżano też o wydatki nie związane z dostawą wody i odbiorem ścieków, odbiorców obarczano kosztami wprowadzania m.in. wód opadowych do kanalizacji i oczyszczalni ścieków.
Podejmowane przez administrację publiczną decyzje dotyczące zatwierdzania opłat tylko w nielicznych przypadkach były poprzedzone rzetelną analizą zasadności wniosków przedstawionych przez przedsiębiorstwa.
Mniej czystych wód
NIK wraz z organami kontroli Państw – Stron Konwencji Helsińskiej (KH) przeprowadziła kontrolę realizacji zadań wynikających z postanowień Konwencji o Ochronie Środowiska Morskiego Obszaru Morza Bałtyckiego. Kontrolerzy stwierdzili, że w okresie 1996-1999 wydatnie finansowano i realizowano w dobrym tempie inwestycje z zakresu ochrony wód. Jednak mimo to stan czystości polskich rzek nie poprawił się. Wręcz odwrotnie zmniejszyła się długość odcinków rzek I i II klasy czystości. Stwierdzone zostały opóźnienia we wdrażaniu postanowień KH do krajowego prawodawstwa. Kontrola 26 miast i gmin oraz 48 zakładów odprowadzających ścieki do wód wykazała niedostateczne przestrzeganie przepisów o ochronie wód oraz pozwoleń wodnoprawnych na odprowadzanie ścieków. Ujawniono również niską skuteczność egzekucji zarządzeń pokontrolnych i kar wymierzonych przez WIOŚ. Wskazano także na korupcjogenny charakter ściągania kar, wynikający z dużej dowolności pozostawionej w tym zakresie WIOŚ.