Wyróżnieni za edukację
W poprzednim numerze przedstawiliśmy trzy firmy, które zdobyły tytuł Mistrza Edukacji Ekologicznej w Konkursie „Przeglądu Komunalnego” o Puchar Recyklingu. W tym wydaniu prezentujemy trzy wyróżnione w kategorii „Edukacja ekologiczna” firmy.
Segregacja odpadów w szpitalu
Szpital Wojewódzki w Opolu edukację ekologiczną zaczął od siebie i swoich pacjentów. Celem podjętego w 2005 r. programu edukacyjnego jest m.in. poprawienie higieny i ograniczenie ryzyka zakażeń szpitalnych, wynikających z niewłaściwego postępowania z odpadami, oraz przekazanie pracownikom szpitala i pacjentom wiedzy na temat zasad funkcjonowania środowiska, gospodarki odpadami i ich wpływu na zdrowie i bezpieczeństwo.
W Szpitalu Wojewódzkim w Opolu zatrudnionych jest prawie 500 osób. Zarówno pracownicy, jak i pacjenci produkują wiele różnorodnych odpadów i w związku z tym szpital zobowiązany jest do ich segregacji i przetwarzania. Do kwietnia 2005 r. segregacja polegała głównie na podziale odpadów na komunalne i medyczne. Po tym czasie w szpitalu powołano – pod kierunkiem szpitalnego epidemiologa –zespół do spraw gospodarki odpadami. Postanowiono, że wszystkie odpady, powstające na terenie szpitala, będą podlegać selektywnej zbiórce w miejscu i czasie ich powstawania: na oddziałach, w gabinetach zabiegowych i diagnostycznych, w poradniach, laboratoriach, aptece i jednostkach administracyjnych. Dlatego od maja 2005 r. pracowników szpitala zobowiązano do segregacji odpadów i jednocześnie zaczęto prowadzić szkolenia. W sumie przeszkolono 327 osób, w tym m.in. 47 lekarzy, 160 pielęgniarek i 62 osoby z firm sprzątających placówkę oraz innych komórek organizacyjnych.
Selektywną zbiórkę w szpitalu rozpoczęto od podziału odpadów na makulaturę, tworzywa sztuczne oraz opakowania szklane. Już po miesiącu od wdrożenia programu odnotowano znaczne zmniejszenie ilości odpadów medycznych i komunalnych. Od maja do lipca 2005 r. zebrano tam 12,5 tys. kg odpadów, a w tym samym okresie roku poprzedniego prawie 20 tys. kg. Pod koniec maja 2005 r. koszty unieszkodliwiania odpadów medycznych zmniejszyły się o ok. 6 tys. zł w stosunku do średniej za pierwsze cztery miesiące roku, a koszty wywozu odpadów komunalnych o ok. 800 zł. Do recyklingu przekazano surowce za sumę 113,5 zł.
Personel medyczny jest informowany na bieżąco o efektach programu, co przyczynia się do dalszych działań z jego strony na rzecz segregowania odpadów. Poszczególne jednostki organizacyjne szpitala wyposażono w tablice korkowe, na których personel mógł informować o swoich osiągnięciach na polu segregacji oraz o tym, gdzie wyrzucać plastikowe butelki czy szklane słoiki. W celu łatwiejszego rozpoznawania, co i gdzie wyrzucać, informacje o selektywnej zbiórce umieszczane są na tablicach w kolorze worków, do których segregowane są odpady w domach. Rozwieszono też plakaty i ulotki na temat zbiórki zużytych baterii i oddawania przeterminowanych i niepotrzebnych leków do aptek. Materiały te otrzymano od organizacji działających w tej branży. Firma, która sprząta w szpitalu, sfinansowała wydrukowanie 5 tys. ulotek „Wszyscy pragniemy być zdrowi, żyć w pięknym i przyjaznym środowisku”. Każdy pacjent wypisany z oddziału otrzymuje ją wraz z kartą informacyjną leczenia szpitalnego. Podobną ulotkę dostaje pacjent leczony ambulatoryjnie. W poczekalniach i poradniach przyszpitalnych oraz na oddziałach ulotka ta dostępna jest dla wszystkich chorych oraz osób ich odwiedzających. Szpital wystąpił też z wnioskiem do Urzędu Miasta Opole o dofinansowanie zakupu w 2006 r. pojemników do selektywnej zbiórki odpadów. W sumie na program edukacji szpital wydał niecałe 3,5 tys. zł. Efekty, jakie dzięki tym nakładom osiągnięto, trudno zaś przeliczyć na pieniądze. Zyskało środowisko, czyli my wszyscy.
Integracja edukacyjna na pograniczu
Karkonoski Związek Gmin edukację ekologiczną prowadzi od dziesięciu lat. Związek jest znany z organizacji różnych konkursów ekologicznych. Wśród dzieci bardzo popularny jest konkurs „Środowisko naturalne, w którym pragnę żyć”, trwający zawsze od lutego do czerwca. W jego ramach w szkołach prowadzone są wykłady na temat segregacji odpadów oraz organizowane wycieczki do Karkonoskiego Centrum Gospodarki Odpadami. Na podstawie zdobytej w ten sposób wiedzy uczniowie wykonują prace plastyczne i literackie, których finał ogłasza się na wspólnym festynie. Podobny konkurs „Co mnie zachwyca, a co bulwersuje w przyrodzie” organizowany jest dla młodzieży szkół gimnazjalnych. Związek jest także koordynatorem zbiórki baterii w szkołach (m.in. poprzez konkurs „Zbieramy zużyte baterie”), obiektach handlowych oraz urzędach gmin, a ponadto drukuje ulotki informacyjne i plakaty na temat selektywnej zbiórki odpadów oraz nakręcił film opowiadający o Karkonoskim Centrum Gospodarki Odpadami. Film służy głównie nauczycielom jako materiał edukacyjno-informacyjny. Związek prowadzi też wiele szkoleń z zakresu ochrony środowiska dla mieszkańców z terenu Karkonoszy oraz prezentacji i wyjazdów plenerowych. Do tego celu wykorzystuje się takie imprezy gminne jak dożynki, festyny i pikniki, podczas których prezentowany jest sprzęt do odbioru surowców wtórnych i kolportowane ulotki na temat segregowania odpadów. Ciekawą formą edukacji ekologicznej są obozy integracyjne na pograniczu polsko-niemieckim („Segregacja u źródeł” „Najprzyjemniejsze z najpożyteczniejszym w nowej rzeczywistości”), podczas których dochodzi do integracji i wymiany informacji między młodzieżą szkolną z obu krajów.
Przyjemna normalność
Koniński Region Komunalny powołano do koordynowania działań na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Związek od 2000 r. prowadzi różne formy edukacji ekologicznej poprzez Regionalne Centrum Edukacji Ekologicznej. Programem edukacyjnym objęto ok. 160 tys. mieszkańców z regionu konińskiego.
Centrum przygotowało ulotki na temat selektywnej zbiórki odpadów dla dzieci, młodzieży oraz mieszkańców gmin, a także płyty CD z materiałami edukacyjnymi dla szkół, dotyczące praktycznych sposobów postępowania z odpadami. W roku szkolnym 2004/2005 na terenie składowiska odpadów komunalnych, Zakładu Utylizacji Odpadów oraz Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Koninie Regionalne Centrum Edukacji Ekologicznej prowadziło zajęcia praktyczno-teoretyczne dla blisko tysiąca uczniów. Podobne zajęcia odbywały się w Ośrodku Kultury Leśnej w Gołuchowie, gdzie młodzież poznawała gatunki drzew i krzewów. Edukację leśno-przyrodniczą dla młodzieży prowadzono również w Nadwarciańskim Parku Krajobrazowym, w poznańskiej Palmiarni i ZOO oraz w Rogalinie i Kórniku. Centrum było współorganizatorem konkursu selektywnej zbiórki odpadów oraz szkolnych akcji „Sprzątanie Świata – Polska”. W działaniach na rzecz edukacji nie ograniczano się jedynie do dzieci i młodzieży – swoją ofertę skierowano także do pracowników samorządów. Centrum zorganizowało wyjazd studyjny do Niemiec (na którym uczestnicy zdobywali wiedzę na temat gminnych punktów selektywnego gromadzenia odpadów i stacji przeładunkowych) oraz do Piły (którego tematem przewodnim była utylizacja i zagospodarowanie odpadów organicznych, w tym osadów pościekowych). Związek zaopatruje także gminy w pojemniki i worki do selektywnej zbiórki odpadów. Jest koordynatorem konkursu na „Najbardziej uporządkowaną wieś oraz zadbaną zagrodę”. Efektem działalności Związku jest m.in. sprawnie funkcjonujące międzygminne składowisko odpadów komunalnych wraz z sortownią, selektywna zbiórka odpadów w gminach oraz wzrost świadomości ekologicznej młodzieży i mieszkańców gmin. Wszystkie te działania sprawiają, że segregowanie odpadów i dbanie o środowisko stało się dla mieszkańców regionu konińskiego przyjemną normalnością.
Na podstawie materiałów konkursowych opracowała Alicja Kostecka
Konkurs na najlepsze przebranie ekologiczne podczas finału XII edycji konkursu „Środowisko naturalne, w którym pragnę żyć”
Segregacja odpadów w szpitalu
Szpital Wojewódzki w Opolu edukację ekologiczną zaczął od siebie i swoich pacjentów. Celem podjętego w 2005 r. programu edukacyjnego jest m.in. poprawienie higieny i ograniczenie ryzyka zakażeń szpitalnych, wynikających z niewłaściwego postępowania z odpadami, oraz przekazanie pracownikom szpitala i pacjentom wiedzy na temat zasad funkcjonowania środowiska, gospodarki odpadami i ich wpływu na zdrowie i bezpieczeństwo.
W Szpitalu Wojewódzkim w Opolu zatrudnionych jest prawie 500 osób. Zarówno pracownicy, jak i pacjenci produkują wiele różnorodnych odpadów i w związku z tym szpital zobowiązany jest do ich segregacji i przetwarzania. Do kwietnia 2005 r. segregacja polegała głównie na podziale odpadów na komunalne i medyczne. Po tym czasie w szpitalu powołano – pod kierunkiem szpitalnego epidemiologa –zespół do spraw gospodarki odpadami. Postanowiono, że wszystkie odpady, powstające na terenie szpitala, będą podlegać selektywnej zbiórce w miejscu i czasie ich powstawania: na oddziałach, w gabinetach zabiegowych i diagnostycznych, w poradniach, laboratoriach, aptece i jednostkach administracyjnych. Dlatego od maja 2005 r. pracowników szpitala zobowiązano do segregacji odpadów i jednocześnie zaczęto prowadzić szkolenia. W sumie przeszkolono 327 osób, w tym m.in. 47 lekarzy, 160 pielęgniarek i 62 osoby z firm sprzątających placówkę oraz innych komórek organizacyjnych.
Jeden z punktów selektywnej zbiórki odpadów
Selektywną zbiórkę w szpitalu rozpoczęto od podziału odpadów na makulaturę, tworzywa sztuczne oraz opakowania szklane. Już po miesiącu od wdrożenia programu odnotowano znaczne zmniejszenie ilości odpadów medycznych i komunalnych. Od maja do lipca 2005 r. zebrano tam 12,5 tys. kg odpadów, a w tym samym okresie roku poprzedniego prawie 20 tys. kg. Pod koniec maja 2005 r. koszty unieszkodliwiania odpadów medycznych zmniejszyły się o ok. 6 tys. zł w stosunku do średniej za pierwsze cztery miesiące roku, a koszty wywozu odpadów komunalnych o ok. 800 zł. Do recyklingu przekazano surowce za sumę 113,5 zł.
Personel medyczny jest informowany na bieżąco o efektach programu, co przyczynia się do dalszych działań z jego strony na rzecz segregowania odpadów. Poszczególne jednostki organizacyjne szpitala wyposażono w tablice korkowe, na których personel mógł informować o swoich osiągnięciach na polu segregacji oraz o tym, gdzie wyrzucać plastikowe butelki czy szklane słoiki. W celu łatwiejszego rozpoznawania, co i gdzie wyrzucać, informacje o selektywnej zbiórce umieszczane są na tablicach w kolorze worków, do których segregowane są odpady w domach. Rozwieszono też plakaty i ulotki na temat zbiórki zużytych baterii i oddawania przeterminowanych i niepotrzebnych leków do aptek. Materiały te otrzymano od organizacji działających w tej branży. Firma, która sprząta w szpitalu, sfinansowała wydrukowanie 5 tys. ulotek „Wszyscy pragniemy być zdrowi, żyć w pięknym i przyjaznym środowisku”. Każdy pacjent wypisany z oddziału otrzymuje ją wraz z kartą informacyjną leczenia szpitalnego. Podobną ulotkę dostaje pacjent leczony ambulatoryjnie. W poczekalniach i poradniach przyszpitalnych oraz na oddziałach ulotka ta dostępna jest dla wszystkich chorych oraz osób ich odwiedzających. Szpital wystąpił też z wnioskiem do Urzędu Miasta Opole o dofinansowanie zakupu w 2006 r. pojemników do selektywnej zbiórki odpadów. W sumie na program edukacji szpital wydał niecałe 3,5 tys. zł. Efekty, jakie dzięki tym nakładom osiągnięto, trudno zaś przeliczyć na pieniądze. Zyskało środowisko, czyli my wszyscy.
Uczniowie brali udział w “zielonych szkołach”
Integracja edukacyjna na pograniczu
Karkonoski Związek Gmin edukację ekologiczną prowadzi od dziesięciu lat. Związek jest znany z organizacji różnych konkursów ekologicznych. Wśród dzieci bardzo popularny jest konkurs „Środowisko naturalne, w którym pragnę żyć”, trwający zawsze od lutego do czerwca. W jego ramach w szkołach prowadzone są wykłady na temat segregacji odpadów oraz organizowane wycieczki do Karkonoskiego Centrum Gospodarki Odpadami. Na podstawie zdobytej w ten sposób wiedzy uczniowie wykonują prace plastyczne i literackie, których finał ogłasza się na wspólnym festynie. Podobny konkurs „Co mnie zachwyca, a co bulwersuje w przyrodzie” organizowany jest dla młodzieży szkół gimnazjalnych. Związek jest także koordynatorem zbiórki baterii w szkołach (m.in. poprzez konkurs „Zbieramy zużyte baterie”), obiektach handlowych oraz urzędach gmin, a ponadto drukuje ulotki informacyjne i plakaty na temat selektywnej zbiórki odpadów oraz nakręcił film opowiadający o Karkonoskim Centrum Gospodarki Odpadami. Film służy głównie nauczycielom jako materiał edukacyjno-informacyjny. Związek prowadzi też wiele szkoleń z zakresu ochrony środowiska dla mieszkańców z terenu Karkonoszy oraz prezentacji i wyjazdów plenerowych. Do tego celu wykorzystuje się takie imprezy gminne jak dożynki, festyny i pikniki, podczas których prezentowany jest sprzęt do odbioru surowców wtórnych i kolportowane ulotki na temat segregowania odpadów. Ciekawą formą edukacji ekologicznej są obozy integracyjne na pograniczu polsko-niemieckim („Segregacja u źródeł” „Najprzyjemniejsze z najpożyteczniejszym w nowej rzeczywistości”), podczas których dochodzi do integracji i wymiany informacji między młodzieżą szkolną z obu krajów.
Przyjemna normalność
Koniński Region Komunalny powołano do koordynowania działań na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Związek od 2000 r. prowadzi różne formy edukacji ekologicznej poprzez Regionalne Centrum Edukacji Ekologicznej. Programem edukacyjnym objęto ok. 160 tys. mieszkańców z regionu konińskiego.
Centrum przygotowało ulotki na temat selektywnej zbiórki odpadów dla dzieci, młodzieży oraz mieszkańców gmin, a także płyty CD z materiałami edukacyjnymi dla szkół, dotyczące praktycznych sposobów postępowania z odpadami. W roku szkolnym 2004/2005 na terenie składowiska odpadów komunalnych, Zakładu Utylizacji Odpadów oraz Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Koninie Regionalne Centrum Edukacji Ekologicznej prowadziło zajęcia praktyczno-teoretyczne dla blisko tysiąca uczniów. Podobne zajęcia odbywały się w Ośrodku Kultury Leśnej w Gołuchowie, gdzie młodzież poznawała gatunki drzew i krzewów. Edukację leśno-przyrodniczą dla młodzieży prowadzono również w Nadwarciańskim Parku Krajobrazowym, w poznańskiej Palmiarni i ZOO oraz w Rogalinie i Kórniku. Centrum było współorganizatorem konkursu selektywnej zbiórki odpadów oraz szkolnych akcji „Sprzątanie Świata – Polska”. W działaniach na rzecz edukacji nie ograniczano się jedynie do dzieci i młodzieży – swoją ofertę skierowano także do pracowników samorządów. Centrum zorganizowało wyjazd studyjny do Niemiec (na którym uczestnicy zdobywali wiedzę na temat gminnych punktów selektywnego gromadzenia odpadów i stacji przeładunkowych) oraz do Piły (którego tematem przewodnim była utylizacja i zagospodarowanie odpadów organicznych, w tym osadów pościekowych). Związek zaopatruje także gminy w pojemniki i worki do selektywnej zbiórki odpadów. Jest koordynatorem konkursu na „Najbardziej uporządkowaną wieś oraz zadbaną zagrodę”. Efektem działalności Związku jest m.in. sprawnie funkcjonujące międzygminne składowisko odpadów komunalnych wraz z sortownią, selektywna zbiórka odpadów w gminach oraz wzrost świadomości ekologicznej młodzieży i mieszkańców gmin. Wszystkie te działania sprawiają, że segregowanie odpadów i dbanie o środowisko stało się dla mieszkańców regionu konińskiego przyjemną normalnością.
Na podstawie materiałów konkursowych opracowała Alicja Kostecka