W poprzednich wydaniach „Recyklingu” (3/2008 i 4/2008) ukazały się artykuły poświęcone zakresowi podmiotowemu i przedmiotowemu projektu ustawy o gospodarowaniu odpadami poużytkowymi (opublikowany na stronach Ministerstwa Środowiska). Kolejna część tego cyklu odnosić się będzie do regulacji dotyczącej opłaty produktowej jako instrumentu ekonomiczno-prawnego.
Służyć ma on prawidłowemu realizowaniu celów stawianych przed projektowanym aktem prawnym. Pomysłodawcy już w art. 3 ustęp 1 pkt 3 definiują opłatę produktową jako obliczaną i wpłacaną w przypadku nieosiągnięcia wymaganego poziomu odzysku lub recyklingu.
Trzon regulacji zawarty jest w rozdziale 3, który obejmuje sześć artykułów (artykuły od 27 do 32). Nadto regulacja ta jest uzupełniona przepisami (zmieniającymi i przejściowymi), dotyczącymi gospodarowania środkami pochodzącymi z opłat produktowych w rozdziale IV „Obowiązki organów administracji publicznej”.
Konstrukcja opłaty produktowej
Zgodnie z art. 27 projektu ustawy wprowadzający produkty albo organizacja odzysku, którzy nie wykonali obowiązku, o którym mowa w art. 18 ust. l (zapewnienia przepisanych poziomów odzysku, a w szczególności recyklingu odpadów poużytkowych), są obowiązani do wpłacania opłaty prod...