Cień na polskich drogach
Brak przejrzystości przyjętych rozwiązań organizacyjnych i nakładanie się kompetencji oraz znaczące opóźnienia w realizacji przedsięwzięć – takie mało optymistyczne wnioski wypływają z kontroli wybranych inwestycji drogowych w największych miastach Polski. Pomimo stwierdzonych nieprawidłowości ocena wystawiona przez NIK jest jednak pozytywna.
Od 27 lipca 2011 r. do 9 stycznia br. inspektorzy przyglądali się 24 wytypowanym przedsięwzięciom w zakresie budowy lub modernizacji dróg. Kontrolerzy wkroczyli do ośmiu Urzędów Miast (w Bydgoszczy, Gdańsku, Krakowie, Lublinie, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie i Wrocławiu) oraz ośmiu jednostek samorządowych, oceniając planowanie, przygotowanie oraz prowadzenie ww. inwestycji w latach 2008-2011.
Skala inwestycji
Na początek NIK sprawdził, jaka jest skala przedsięwzięć drogowych, realizowanych w skontrolowanym okresie. Analiza dokumentów wykazała, że w miastach objętych kontrolą zbudowano w sumie 110 km dróg, a zmodernizowano ich 346 km. Najwięcej inwestycji w tym zakresie przeprowadzono w Warszawie (128,9 km), a najmniej – w Gdańsku (22 km) i Krakowie (31,8 km). Ponadto powstało dziewięć nowych mostów oraz 15 wielopoziomowych skrzyżowań. Najlepsze wyniki w budowie takich obiektów osiągnięto w Szczecinie (pięć mostów i jedno skrzyżowanie) oraz we Wrocławiu (dwa mosty i cztery skrzyżowania).