Ronda to nie tylko rozwiązanie poprawiające bezpieczeństwo jazdy, ale także miejsce kształtujące i poprawiające wizerunek miasta. W sposób szczególny łączą one bowiem funkcję skrzyżowania z funkcją placu ułatwiającego zarówno identyfikację miejsca, jak i orientację w terenie.

Utrzymanie zieleni na rondach wynika przede wszystkim z art. 20 pkt 16 Ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. DzU z 2013 r. poz. 260) oraz z przepisów wykonawczych do niej. Aktualnie w Rybniku zadania w zakresie całorocznego utrzymania zieleni przydrożnej, w tym wszystkich zagospodarowanych zielenią rond, wykonuje na zlecenie zarządcy drogi (prezydenta miasta) Zarząd Zieleni Miejskiej (ZZM).

Francuskie inspiracje

Inspiracją do budowy pierwszych rond komunikacyjnych w Rybniku były wyjazdy (od wiosny 1992 r.) do Francji (m.in. do miejscowości Ales i Mazamet). Ich organizatorem, a zarazem inicjatorem nowych rozwiązań w komunikacji miejskiej Rybnika był Józef Makosz, ówczesny prezydent miasta. W wyjazdach uczestniczyli pracownicy Wydziałów Komunikacji oraz Dróg Urzędu Miasta, a także przedstawiciele ZZM i rybnickiego Biura Projektów. W ich trakcie francuscy samorządowcy prezentowali gościom z Polski istniejące w ich miastach ronda, omawiali ich funkcjonowanie, a nawet udostępniali dokumentację techniczną, dotyczącą tych obiektów. W efekcie w listopadzie 1992 r. w Rybniku powstało pierwsze rondo (fot. 2).

W czasie o...