Wdrażamy nowe regulacje
Zmiany w regulacjach prawnych dotyczących ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach generują potrzebę wyboru modelu wdrożenia znowelizowanych regulacji. Który z nich jest bardziej korzystny?
Nowelizacja Ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (u.c.p.g.), wprowadzona ustawą z 1 lipca 2011 r. o zmianie u.c.p.g. oraz niektórych innych ustaw, wprowadziła radykalne modyfikacje w zakresie ram prawnych funkcjonowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi.
Zmiany w regulacjach prawnych
W celu stworzenia instrumentu dla realizacji wymogów określonych w nowelizacji przewidziano obowiązek objęcia wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie gminy systemem gospodarowania odpadami, a jednocześnie przyjęto, iż koszty funkcjonowania nowego systemu powinny być finansowane z wprowadzonej przez nowelizację opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Wdrożenie nowego systemu stało się więc składową zadania własnego gminy, polegającego na zapewnianiu czystości i porządku na swoim terenie i tworzenia warunków niezbędnych do ich utrzymania, a gminy zobowiązane zostały do zapewnienia budowy, utrzymania i eksploatacji własnych lub wspólnych z innymi gminami regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych. Gminy mają też objąć wszystkich właścicieli nieruchomości na swoim terenie zorganizowanym systemem gospodarowania odpadami oraz nadzorować prawidło...