Najbardziej kosztowny i najmniej przewidywalny składnik przedsięwzięć gospodarczych, a w szczególności wysoko nakładowych inwestycji w infrastrukturę, to ryzyko. W ustawie Prawo zamówień publicznych pojęcie ?ryzyko? pojawiło się niedawno i występuje tylko raz. Czy ryzyko jest zatem pomijanym i niedocenianym czynnikiem w transakcjach?

Ryzyko jako nieodłączna część i kryterium wyboru partnera występuje jedynie w ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz w ustawie o koncesji na roboty budowlane lub usługi.

Tradycyjnie w systemie zamówień publicznych kwestie związane z ryzykiem transakcji ponosi wykonawca, który w swojej ofercie zwykle nie kalkuluje kosztu ewentualnych zagrożeń, ponieważ dąży do osiągnięcia najniższej ceny, co jest zgodne z oczekiwaniem zamawiającego. Zamawiający natomiast patrzy zwykle na koszt oferty, nie biorąc pod uwagę prawdopodobnych zdarzeń, które nastąpią w przyszłości. Ryzyko jest tradycyjnie ?niewidzialnym? czynnikiem transakcji, który staje się dostrzegalny tylko wówczas, gdy wystąpi. Również zagadnienia związane z ubezpieczeniem wytworzonego majątku publicznego przez długie lata były pomijanym tematem i dopiero w ostatnim okresie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej pojawiły się jako składnik przedsięwzięć.

Mitygacja ryzyka

Trudno wyobrazić sobie skuteczne zapobieganie czynnikom ryzyka bez zrozumienia, czym ono jest na poszczególnych etapach transakcji. Tradyc...