Naukowcy z Massachusetts Institute of Technology w USA opracowali metodę, która pozwala na zaprogramowanie? kropel wody. Ich pomysł opiera się na zjawisku zwilżalności, które jest wykorzystywane m.in. w czytnikach e-booków. 
W zależności od obecności napięcia elektrycznego materiał, na który nanoszona jest kropla wody, staje się hydrofilowy (wodolubny ? przyp. red.) lub hydrofobowy (na odwrót). Dzięki temu można sterować jej zachowaniem oraz przemieszczać ją w dowolnym kierunku i z dowolną prędkością. 
Istnieje wiele możliwości wykorzystania tego pomysłu. Jednym z nich jest mieszanie farb. W przyszłości malarz mógłby wskazywać np. na smartfonie lub na komputerze jaką barwę farby chce uzyskać, a krople wody umieszczone na palecie same mieszałyby odpowiednie barwniki, aby uzyskać ten kolor. 
Taką technologię można też wykorzystać do stworzenia interaktywnych gier. Chcąc zaprezentować taką możliwość naukowcy stworzyli fizyczną wersję gry przypominającą PacMana. Zadaniem gracza jest ?zjedzenie? poruszających się po planszy kropel wody kontrolowanych przez sztuczną inteligencję. Naukowcy chcą w przyszłości poszerzyć zakres wykorzystania tej technologii. Jedną za zaprezentowanych metod jej użycia w przyszłości jest zdalne tworzenie napisów na wilgotnym oknie lub lustrze. Równocześnie trwają prace mające na celu wykorzystywanie kropel wody jako interfejsu. Kolejną z możliwości wykorzystania zaprogramowanych kropel jest stworzenie maszyny, dz...