Podczas Ringu, który będzie miał miejsce w trakcie 27. konferencji Kompleksowa gospodarka odpadami – zjazd branży gospodarki odpadami zderzymy ze sobą dwa podejścia do realizacji usług związanych z odbiorem i zagospodarowaniem odpadów: wolnorynkowe i podejście, w którym to gmina decyduje się na bezprzetargowe zlecenie zadań dotyczących gospodarki odpadowej firmie samorządowej.
O debacie
Podczas debaty przyjrzymy się temu komu opłaca się in-house, kto na nim traci, czy jest tańsza, bardziej efektywna alternatywa dla wolnej konkurencji, jakie problemy rozwiązuje a jakie stwarza.
Uczestnikami debaty będą Agnieszka Fiuk (Izba Branży Komunalnej), Anna Specht-Schampera (SDZLEGAL Schindhelm), Konrad Różowicz (Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna) i Krzysztof Sikora (Zakład Gospodarki Komunalnej w Zielonej Górze). Debatę poprowadzi Tomasz Szymkowiak (Przegląd Komunalny, Abrys).
Argumenty Agnieszki Fiuk
Z jakimi argumentami przyjdą uczestnicy? Już dziś możemy uchylić rąbka tajemnicy. Poniżej stanowisko Agnieszki Fiuk:
„In house”, który zgodnie z założeniami unijnymi ma być instrumentem ekstraordynaryjnym i zabezpieczeniem sytuacji, w których rynek danych usług nie istnieje, w Polsce wykorzystywany jest powszechnie, w sposób całkowicie sprzeczny z tymi założeniami. Pamiętajmy, że co do zasady priorytetem w zamówieniach publicznych jest wzmacnianie rynku wewnętrznego, a model zamówień wewnętrznych ma być odpowiedzią na sytuacje kiedy zamówienia nie można udzielić na zasadach rynkowych, konkurencyjnych . Wypaczeniem jest więc wdrażanie takiego modelu udzielania zamówień publicznych, w sytuacji kiedy na rynku funkcjonują podmioty zainteresowane i zdolne do realizacji zleceń.
Wielokrotnie słyszymy, że „in house” ma być odpowiedzią na wysokie ceny lub monopol – tymczasem właśnie in house jest najkrótszą drogą do tego żeby na finale było drogo i byle jak, bo in house to najgorszy z monopoli – przymusowy, bezterminowy i w zasadzie nieodwracalny”.
Argumenty Konrada Różowicza
Swojej adwersarce odpowiada Konrad Różowicz:
„Zobowiązanie gmin do jak najlepszego zorganizowania lokalnych systemów gospodarki odpadami musi być powiązane z posiadaniem przez nie swobody decyzyjnej. W skutek szeregu nowelizacji u.c.p.g. była ona ograniczana poprzez ustawową unifikację reguł na podstawie, których mają funkcjonować wszystkie systemy. Jedynym wyraźnym odstępstwem od tego trendu, było dozwolenie, z dniem 1 stycznia 2017 r., na stosowanie kontraktowej formuły zamówień wewnętrznych przy zapewnieniu odbioru odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych i mieszanych.
Rozwiązanie to nie tylko pozostaje w zgodności z regulacjami unijnymi, lecz koresponduje z ogólną swobodą organizatorską gmin wynikającą z u.g.k. Oparcie systemu odpadowego na działalności własnej spółki, nie tylko zwiększa kontrolowalność operatora, pozwala na ograniczenie zbędnych wydatków (np. na systemy informatycznego śledzenia wykonawcy), ale również pozwala na długofalowe zarządzanie tym systemem w warstwie wykonawczej, realizacyjnej i inwestycyjnej.
Najgłośniejszy głos niezadowolenia z zamówień in-house płynie od podmiotów prywatnych, dla których zamówienia in-house stanowią konkurencyjną metodę realizacji zadań, ograniczającą gwarancję dostępu do odpadowego tortu – jest to w pełni zrozumiałem z perspektywy biznesowej, ale nie może być kluczowe dla oceny i kreowania rozwiązań systemowych”.
27. konferencja Kompleksowa gospodarka odpadami – zjazd branży gospodarki odpadami odbędzie się w formie hybrydowej w dniach 5-7 września 2023 w Bachleda Hotel Kasprowy w Zakopanem oraz online.
Jest to największe wydarzenie w branży. W ubiegłym roku stacjonarnie i online uczestniczyło w nim ponad 600 uczestników i ponad 50 Patronów i Partnerów.
Oto z kim spotkamy się podczas 27. Konferencji Kompleksowa gospodarka odpadami
Komentarze (0)