Reklama

AD1A Forum Recyklingu 2024 [04.07-14.10.24]

Szef PZPM: jeżeli pojazdy na wodór staną się popularniejsze, cena tego paliwa może spaść

Szef PZPM: jeżeli pojazdy na wodór staną się popularniejsze, cena tego paliwa może spaść
MŁ/PAP
29.08.2024, o godz. 10:26
czas czytania: około 3 minut
0

Jeżeli zielony wodór będzie używany również w pociągach i statkach a skala jego wytwarzania będzie znacznie większa, to może się okazać, że koszty tego paliwa oraz samochodów wodorowych będą bardzo spadać - powiedział PAP prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) Jakub Faryś.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD2 KOMPLEKSOWA DSK [05.08-03.09.24]

Z informacji podanych na stronie internetowej PZPM wynika, że w Polsce jest obecnie 258 samochodów wodorowych. Do tej pory w 2024 r. zarejestrowano ich 40, czyli o 50 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok temu. (stan na 31 lipca 2024 r.).

Ile mamy stacji tankowania wodoru w Polsce?

Prezes PZPM Jakub Faryś w rozmowie z PAP przekazał, że obecnie w Polsce funkcjonują cztery stacje tankowania wodoru. “Na koniec lipca mieliśmy cztery ogólnodostępne stacje z dziewięcioma punktami tankowania” – powiedział.Zaznaczył, że ilość tych stacji jest wynikowa do ilości pojazdów. W jego ocenie, tego typu stacje będą powstawać wraz z popytem na samochody wodorowe. Ponadto, jak poinformował Faryś, obecnie w Polsce stacje wodorowe są budowane tak, aby były one uniwersalne – zarówno do samochodów osobowych, jak i pojazdów ciężkich.

Orlen planuje budowę kolejnych stacji

Grupa Orlen informowała wcześniej w sierpniu, że planuje ona zbudować ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji.”Biorąc pod uwagę wielkość tych krajów, spodziewam się, że Orlen zbuduje ok. 70 stacji w Polsce. Byłoby to mniej więcej cztery-pięć stacji na województwo, co oznacza, że jeżeli te stacje byłyby rozłożone równomiernie, to moglibyśmy mówić o wygodnym tankowaniu wodoru” – powiedział Faryś.

Zielony, niebieski i szary wodór

Ekspert zwrócił uwagę, że aby samochód wodorowy w świetle prawa był zeroemisyjny musi on być zatankowany zielonym wodorem.

“Komisja Europejska i władze krajów członkowskich parlamentu UE traktują samochody wodorowe z ogniwem paliwowym jako zeroemisyjne, ale oczywiście tam musi być tankowany zielony wodór” – podkreślił.

“Szarego czy niebieskiego wodoru nie można zatankować do ogniwa paliwowego, to jest technicznie niemożliwe. Do samochodu wodorowego należy tankować zielony wodór – wtedy będzie spełniał on wszystkie oczekiwania dot. zero emisyjności” – wyjaśnił.

Uniwersalny wodór

W ocenie Jakuba Farysia, zaletą pojazdów na wodór jest fakt, że takie paliwo oprócz pojazdów kołowych można używać również np. w pociągach czy statkach. “Baterii można używać wyłącznie w pojazdach kołowych i nie szynowych. Natomiast wodór ma tę zaletę, że można go używać również np. w pociągach czy statkach. Jeżeli ten nośnik energii będzie używany w tego typu pojazdach i skala wytwarzania zielonego wodoru będzie znacznie większa, to może się okazać, że koszty tego paliwa i samochodów będą bardzo spadać”.

Zielony wodór jest pozyskiwany w procesie elektrolizy wody przy użyciu zielonej energii. Najtańszym, ale i najbardziej szkodliwym dla środowiska typem tego gazu jest tzw. wodór szary. Uzyskuje się go wykorzystując węgiel i gaz ziemny. Podczas wytwarzania kilograma tego surowca do atmosfery trafia 9,3 kg CO2. Innym typem wodoru jest wodór niebieski, który pozyskuje się w ten sam sposób co szary, jednak CO2 jest w tym przypadku wychwytywany i składowany. 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

AD1A Forum Recyklingu 2024 [04.07-14.10.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ad3b zm MSO [12.08-16.10.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024