Ile mamy stacji tankowania wodoru w Polsce?
Orlen planuje budowę kolejnych stacji
Zielony, niebieski i szary wodór
Ekspert zwrócił uwagę, że aby samochód wodorowy w świetle prawa był zeroemisyjny musi on być zatankowany zielonym wodorem.
“Komisja Europejska i władze krajów członkowskich parlamentu UE traktują samochody wodorowe z ogniwem paliwowym jako zeroemisyjne, ale oczywiście tam musi być tankowany zielony wodór” – podkreślił.
“Szarego czy niebieskiego wodoru nie można zatankować do ogniwa paliwowego, to jest technicznie niemożliwe. Do samochodu wodorowego należy tankować zielony wodór – wtedy będzie spełniał on wszystkie oczekiwania dot. zero emisyjności” – wyjaśnił.
Uniwersalny wodór
W ocenie Jakuba Farysia, zaletą pojazdów na wodór jest fakt, że takie paliwo oprócz pojazdów kołowych można używać również np. w pociągach czy statkach. “Baterii można używać wyłącznie w pojazdach kołowych i nie szynowych. Natomiast wodór ma tę zaletę, że można go używać również np. w pociągach czy statkach. Jeżeli ten nośnik energii będzie używany w tego typu pojazdach i skala wytwarzania zielonego wodoru będzie znacznie większa, to może się okazać, że koszty tego paliwa i samochodów będą bardzo spadać”.
Zielony wodór jest pozyskiwany w procesie elektrolizy wody przy użyciu zielonej energii. Najtańszym, ale i najbardziej szkodliwym dla środowiska typem tego gazu jest tzw. wodór szary. Uzyskuje się go wykorzystując węgiel i gaz ziemny. Podczas wytwarzania kilograma tego surowca do atmosfery trafia 9,3 kg CO2. Innym typem wodoru jest wodór niebieski, który pozyskuje się w ten sam sposób co szary, jednak CO2 jest w tym przypadku wychwytywany i składowany.
Komentarze (0)