Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Naukowcy z Politechniki Gdańskiej skonstruowali łódź do badań dna Bałtyku

Naukowcy z Politechniki Gdańskiej skonstruowali łódź do badań dna Bałtyku
pap/jw
23.10.2024, o godz. 14:41
czas czytania: około 3 minut
0

Naukowcy z Politechniki Gdańskiej skonstruowali bezzałogową łódź "Hornet", która jest przeznaczona do badań dna Bałtyku oraz ochrony i inspekcji polskich instalacji offshore – takich jak np. morskie farmy wiatrowe.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1a regionalne Radomsko [31.10 – 2.12.2024]

Nowy statek o nazwie “Hornet” (czyli “szerszeń” w j. polskim) został dziś zaprezentowany przy przystani Nadwiślańskiej na Wyspie Sobieszewskiej w Gdańsku. W trakcie prezentacji podkreślono, że jest to pierwsza tego typu jednostka, którą w całości opracowano w Polsce.

System do szybkiego przetwarzania danych

– Sercem “Horneta” jest autorski system superszybkiego przetwarzania informacji z zaawansowanych urządzeń i sensorów, który precyzyjnie wykrywa obiekty na powierzchni wody, a także to, co jest pod powierzchnią – tłumaczył główny autor projektu prof. Łukasz Kulas z Katedry Inżynierii Mikrofalowej i Antenowej na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki, koordynator Centrum Technologii Cyfrowych PG.

Podkreślił, że wszystkie dane są gromadzone, analizowane i przetwarzane w komputerze pokładowym, co umożliwia systemowi podejmowanie decyzji praktycznie w czasie rzeczywistym. – W przypadku natrafienia na nieoczekiwaną przeszkodę na drodze łodzi, zainstalowane systemy decyzyjne bezpiecznie ją ominą – dodał.

W siedmiometrowej łodzi poza systemem do przetwarzania danych zostały zamontowane także okablowanie strukturalne oraz szereg sensorów do wykrywania obiektów, m.in. kamer, radarów i lidarów, znanych np. z najnowocześniejszych samochodów.

Odporność komunikacji bezprzewodowej

Uczelnia podała, że w trakcie prac nad “Hornetem” naukowcy nawiązali współpracę z polskimi i zagranicznymi podmiotami zainteresowanymi zarówno wykorzystaniem tego typu łodzi w ich bieżącej działalności, jak też produkcją tego typu jednostek.

Prof. Kulas podkreślił, że rozwiązanie wykorzystane w jednostce jest “uniwersalne, niezawodne i skalowalne, a jedocześnie koszt wytworzenia i utrzymania jest wielokrotnie niższy niż w przypadku zagranicznych rozwiązań konkurencyjnych”.

Nad bezpieczeństwem systemu czuwa unikalny system komunikacji bezprzewodowej, która służy do zapewnienia łączności z wieloma jednostkami bezzałogowymi jednocześnie. Bazuje on na innowacyjnych antenach inteligentnych, które są oryginalnym produktem Politechniki Gdańskiej.

– Zwiększają one odporność komunikacji bezprzewodowej na działanie radiowych urządzeń zagłuszających, a w przypadku pojawienia się interferencji radiowych, są one w stanie szybko wzmocnić sygnały pożądane i wytłumić zakłócenia – tłumaczył prof. Kulas.

Monitoring farm wiatrowych

Docelowo łódź będzie wykorzystywana przy inspekcji kanałów żeglugowych i patrolowaniu farm wiatrowych na morzu, rozpoznając obiekty, które nie powinny się znaleźć na danym obszarze. Jednostka może służyć do monitorowania konstrukcji offshore, w tym farm wiatrowych.

W trakcie prezentacji bezzałogowej jednostki rektor uczelni prof. Krzysztof Wilde stwierdził, że PG odgrywa kluczową rolę w zielonej transformacji Polski, której jednym z najważniejszych elementów jest budowa morskich farm wiatrowych na wodach polskiego Bałtyku. – Współpracujemy z podmiotami odpowiedzialnymi za ich budowę, dzielimy się wiedzą, ale także gotowymi rozwiązaniami, takimi właśnie jak prezentowany dziś “Hornet”, służący ochronie instalacji offshore – powiedział.

NATO DIANA

Przypomniał, że uczelnia jest partnerem projektu NATO DIANA i w ramach kampusu PG niebawem stworzony zostanie pierwszy w Polsce tzw. NATO DIANA living lab, czyli miejsce ekspozycji najnowszych technologii i wynalazków sektora obronnego, opracowanych przez naukowców i wojskowych z państw członkowskich NATO. Zapewnił, że jednym z rozwiązań prezentowanych w programie będzie autonomiczna łódź “Hornet”.

Prototyp łodzi powstał w ramach projektu badawczo-rozwojowego “TRANSACT”. Jest to międzynarodowe przedsięwzięcie z budżetem 26,5 mln euro realizowane w ramach programu HORYZONT 2020 we współpracy z partnerami z Niemiec, Finlandii, Danii, Norwegii, Hiszpanii, Austrii, Belgii i Holandii. Wyprodukowanie prototypu wyniosło ok. 1 mln euro.

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

AD3B WK BDO OSADY ŚCIEKOWE WBINAR [19.11-28.11.24]

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Woda i ścieki
css.php
Copyright © 2024