Na Kompleksowe Badania Ruchu (KBR) składają się ankiety w gospodarstwach domowych i pomiary ruchu. W edycji 2024 obszar badań obejmował Wrocław oraz dziewięć najbliżej położonych gmin, tj. Czernicę, Długołękę, Kąty Wrocławskie, Kobierzyce, Miękinię, Oborniki Śląskie, Siechnice, Wisznię Małą i Żórawinę. To obszar, w którym szacunkowo mieszka ponad milion osób.
Badanie było realizowane od marca do czerwca 2024 r. Za podróż uznano każde przemieszczenie się osoby na odległość nie mniejszą niż 100 m. Ankieterzy odwiedzili ponad 4 tys. mieszkań i domów, w których o codzienne podróże spytali ponad 10,5 tys. osób w wieku co najmniej 6 lat. Drugą częścią badania były pomiary m.in. w 244 punktach mierzono ruch samochodowy, w 43 rowerowy, na 500 przystankach komunikacji miejskiej, wymiany pasażerskiej na dworcach, stacjach i lotnisku zliczano pasażerów.
– Wszystkie zebrane informacje mają pokazać, jak podróżują mieszkańcy Wrocławia i gmin sąsiednich. Dzięki temu możemy wyciągnąć wnioski i zaproponować rozwiązania transportowe, które odpowiedzą na faktyczne potrzeby mieszkańców – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Więcej mieszkańców Wrocławia
Zgodnie z zeszłorocznymi szacunkami wykonanymi przez naukowców z Uniwersytetu Wrocławskiego, mieszkańców Wrocławia jest więcej, bo ok. 893 tys. Badania KBR2024 potwierdzają ten fakt. – Pomimo pandemii i pracy zdalnej, ruchliwość wrocławian nie zmieniła się, ale zmieniły się zachowania transportowe. Wykonujemy średnio 1,7 podróży dziennie. Zwiększyła się jednak łączna liczba podróży, które codziennie wykonują wszyscy mieszkańcy – o ponad 30 proc. – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia. Każdego dnia mieszkańcy Wrocławia wykonują 1,4 mln podróży (w 2018 r. – 1 mln), a mieszkańcy okolicznych gmin – 0,33 mln.
W porównaniu z danymi z 2018 r. udział transportu niesamochodowego w podróżach wrocławian wzrósł do 60,2 proc. (z 58,6% W 2018 r.). Mniej niż 40% (dokładnie 39,8) wybiera transport samochodowy (w 2018 – 41,4%) – osiągnęliśmy więc cel wyznaczony we Wrocławskiej Polityce Mobilności na rok 2020.
Wrocław pieszo
Przemieszczanie się po Wrocławiu zyskało jednak nowy wymiar, co niewątpliwie jest skutkiem tego, co zadziało się po 2018 r. – np. wojny w Ukrainie i zmian społecznych z niej płynących czy pandemii, która miała i nadal ma ogromny wpływ na nasze zachowania transportowe. – Staraliśmy się znaleźć w okolicy wszystko to, co było nam potrzebne. Pandemia zmieniła styl życia mieszkańców osiedli. Praca zdalna to mniej codziennych podróży do biura, ale za to potrzeba korzystania z zieleni, parków, swerków w pobliżu oraz załatwiania podstawowych spraw blisko domu. Zamiast jechać na zakupy samochodem częściej wybieramy spacer do najbliższego sklepu – tłumaczy Monika Kozłowska-Święconek.
Zaczęto także bardziej dbać o zdrowie. – Jedna trzecia naszych codziennych podróży odbywa się za pomocą własnych nóg. To super wiadomość – bo od lat eksperci przekonują, że najszczęśliwsze miasta i najlepsze do życia to te, w których dużo osób chodzi pieszo. To oznacza też, że przestrzenie publiczne są przyjazne, a osiedla dobrze skonstruowane – z bliskim parkiem, szkołą czy sklepem – dodaje dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności.
Wrocław pod względem podróży pieszych procentowo przypomina Wiedeń i Londyn. Ankietowani mieszkańcy wskazali, że wybierają podróże piesze ze względu na niedużą odległość (90%), troskę o zdrowie (17,5%), rekreację/spacer (14,1%), wygodę (6,8%). Pieszo podróżują najczęściej uczniowie i emeryci oraz osoby, które pracują z domu.
Komunikacja zbiorowa
Procentowy udział podróży komunikacją zbiorową spadł do 21,6% (27,6%w 2018 r.), ale zwiększyła się liczba bezwzględna w ten sposób wykonanych podróży – w 2024 r. to ponad 302 tys. (w 2018 r. – 294 tys.). Gdy patrzymy na liczbę (bezwzględną) podróży tramwajami, autobusami i pociągami, dowiadujemy się, że jest ich o 8 300 więcej niż w 2018 r.
Komunikacją zbiorową wrocławianie podróżują do pracy, na uczelnię i do szkoły, ponieważ cenią sobie wygodę korzystania i niski koszt podróży. Dobrze oceniają też punktualność autobusów (ponad 70 proc. uznaje je za „zawsze punktualne” i „prawe zawsze punktualne”) i tramwajów (prawie 80 proc. uznaje je za „zawsze punktualne” i „prawe zawsze punktualne”).
– Porównanie liczby pasażerów na trzech głównych ciągach komunikacyjnych: Popowicka, Legnicka, Marchijska-Strzegomska, pokazuje jak pięknie nowe trasy tramwajowe przejęły obsługę pasażerską osiedli – odciążając jednocześnie Legnicką i wyrównując poziomy obsługi tramwajami i autobusami na Popowickiej i Legnickiej – podkreśla dyrektor Monika Kozłowska-Święconek.
Rower na co dzień
4,7 proc procent wszystkich podróży wykonywanych jest rowerem (6,3 proc. w 2018 r.). Rower na co dzień wybierany jest głównie w podróżach do i z pracy oraz w mniejszym stopniu do szkoły czy na uczelnię. Uważany jest on za najszybszy sposób dotarcia do celu. Pomimo spadku procentowego udziału podróży wykonywanych rowerem widoczne są miejscowe przyrosty rowerzystów natężenia ruchu rowerowego, zwłaszcza na ciągach, gdzie dostępna jest nowa infrastruktura rowerowa. W pomiarach rowerowych wyraźnie widać, że budowa nowych tras rowerowych wpłynęła na spektakularny wzrost natężenia ruchu rowerowego: na Popowickiej/Dmowskiego o 164%, na Strzegomskiej/Marchijskiej o 177%, a na Legnickiej – 41%.
Samochód osobowy jest najczęściej wybieranym środkiem transportu w podróżach do pracy. Ze względu na wygodę i krótki czas podróży.
Ile czasu trwa podróż?
Podróże mieszkańców Wrocławia trwają średnio ok. 23 minuty, a przeważnie nie przekraczają pół godziny. Widać tu wyraźnie wpływ dużego udziału krótkich podróży pieszych. Poza podróżami związanymi z powrotami do naszych domów, wrocławianie najczęściej przemieszczają się do pracy oraz na zakupy, do miejsc usługowych i rekreacyjnych.
Przeciętna podróż do szkoły trwa 16-20 min, na zakupy 13-15 minut. Za to podróże wykonywane samochodem, czyli głównie do pracy, trwają średnio 26 minut, a z pracy nawet 30 minut.
Spadki natężenia ruchu samochodowego w centrum potwierdzają, że mieszkańcy chętnie wykorzystują np. AOW do podróżowania między osiedlami (np. między węzłem Północ a Stadion natężenie ruchu w porównaniu do poprzedniego badania wzrosło o 62%).
A jak sąsiednie gminy?
Wśród podróży mieszkańców gmin sąsiednich dominują te wykonane samochodem osobowym. Zmiany udziału poszczególnych środków transportu w podróżach mieszkańców otoczenia, w porównaniu z 2018 r., są nieznaczne. Oznacza to, że stale zwiększająca się liczba osób mieszkających tuż za granicami Wrocławia, które na co dzień podróżują do naszego miasta, jest niezmiennie wyzwaniem przy planowaniu transportu w mieście i pomiędzy gminami sąsiednimi a Wrocławiem.
Liczba podróży sąsiadów Wrocławia wzrosła łącznie o 93%, w tym samochodem osobowym aż o 83%.
Komentarze (0)