W opublikowanym raporcie za IV kwartał ub. r. koncern General Motors wykazał przychody w wysokości 37,52 mld dolarów względem konsensusu analityków Refinitiv na poziomie 36,1 mld dolarów. Skorygowany zysk na akcję GM za okres październik-grudzień 2020 r. wyniósł 1,93 dolara, powyżej oczekiwań rynku na poziomie 1,37 dolara.
Tydzień przed producentem samochodów z Detroit własne wyniki zaprezentował konkurencyjny koncern z sąsiedniego Dearborn, Ford Motor. Spółka ta wykazała w ostatnim kwartale 2020 r. przychody na poziomie 33,2 mld dolarów względem spodziewanych 33,89 mld dolarów oraz skorygowany zysk na akcję w wysokości 34 centów w porównaniu do przewidywanej straty rzędu 7 centów za akcję.
Jeszcze pod koniec stycznia raport kwartalny za koniec 2020 r. udostępnił natomiast koncern motoryzacyjny Elona Muska. Producent samochodów elektrycznych z Doliny Krzemowej zakończył IV kwartał ub.r. z przychodami na poziomie 10,74 mld dolarów wobec przewidywań analityków na poziomie 10,4 mld dolarów, ale z rozczarowującym zyskiem na akcję rzędu 80 centów względem spodziewanych 1,03 dolara.
W minioną środę kapitalizacja rynkowa Tesli przekraczała 815 mld dolarów – najwięcej na świecie w branży motoryzacyjnej. To ponad sześciokrotność łącznej wyceny GM i Forda. Obserwatorzy rynku przytaczani przez agencję Reutera zwracają jednak uwagę na zmieniające się nastroje wśród inwestorów niezadowolonych niekonkretnymi zapowiedziami Muska względem celów na 2021 r.
Reuters wskazuje także na rosnącą konkurencję na rynku pojazdów elektrycznych, na którym Tesla jest dotychczas liderem technologicznym, co zagraża także pobocznym źródłom przychodów firmy – zwłaszcza ze sprzedaży kredytów na emisje dwutlenku węgla producentom aut spalinowych.
Kierownictwa zarówno GM, jak i wcześniej Forda zapowiedziały na początku lutego 2021 r. znaczne zwiększenie własnych nakładów na auta elektryczne i autonomiczne.
Cytowana przez serwis CNBC szefowa GM Mary Barra zadeklarowała, że spośród 9-10 mld dolarów inwestycji planowanych na br., firma zamierza przeznaczyć 7 mld dolarów na rozwój i przyśpieszenie prac nad pojazdami w pełni elektrycznych (EV) i autonomicznych (AV), w których upatruje “ogromnego potencjału wzrostu”. Jeszcze w ubiegłym roku koncern z Detroit zapowiedział, że przeznaczy na rozwój EV/AV do 27 mld dolarów między 2020 a 2025 r.
W samochody elektryczne i autonomiczne więcej chce inwestować także producent z Dearborn. Zgodnie z ubiegłotygodniową zapowiedzią, Ford do 2025 r. przeznaczy na EV łącznie 22 mld dolarów, tj. ok. dwukrotnie więcej niż planowano wcześniej w strategii do 2022 r. Firma przeznacza także 7 mld dolarów na rozwój AV, z czego 5 dolarów w perspektywie 2021-2025 r.
Swoich wyników i planów rocznych nie ujawnił jeszcze nowo powstały amerykańsko-europejski koncern Stellantis, który powstał na początku br. w wyniku fuzji włosko-amerykańskiego Fiata Chryslera (FCA) i francuskiej Groupe PSA. Ich wyniki mają zostać podane na konferencji Stellantis zapowiadanej na 3 marca.
Komentarze (0)