Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Audyty krajobrazowe i opanowanie chaosu reklamowego m.in. na zakopiance

Audyty krajobrazowe i opanowanie chaosu reklamowego m.in. na zakopiance
pap/jw
05.11.2024, o godz. 8:13
czas czytania: około 2 minut
0

Samorząd województwa małopolskiego finalizuje prace nad audytem krajobrazowym, w którym wskazano m.in. rekomendacje dotyczące likwidacji reklam wielkopowierzchniowych przy drodze Kraków – Zakopane. Dotychczas przepisy zakazujące reklam przy zakopiance wprowadziło Miasto Nowy Targ, a podobny projekt przyjęła Gmina Wiejska Nowy Targ.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1 Regionalne Leszno [05.11 – 25.11.2024]

Audyty krajobrazowe są sporządzane po raz pierwszy przez wszystkie województwa. Ma być to kompleksowe spojrzenie na całość zasobów krajobrazowych w Polsce.

Audyt przygotowywany przez samorząd woj. małopolskiego ma m.in. wskazać miejsca lub odcinki dróg publicznych, wzdłuż których należy doprowadzić do porządku zasady sytuowania reklam lub nawet – w miejscach szczególnych – wprowadzić całkowity zakaz ich lokalizacji. Jak zwraca uwagę rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego (UMWM) Magdalena Opyd, “opanowanie chaosu reklamowego będzie procesem długim, związanym z podnoszeniem kultury biznesu i kultury społeczeństwa”.

Chaos reklamowy

– Wszechobecność reklamy zewnętrznej, zwłaszcza wielkopowierzchniowej oraz nadmiar i agresywność najróżniejszych szyldów są jedną z najbardziej widocznych form degradacji krajobrazu. W skrajnych przypadkach nośników jest tyle i tworzą taki chaos, że ich treści są poza percepcją potencjalnego klienta. Tym bardziej, że istniejące rozwiązania komunikacji mobilnej i nawigacji w dużym stopniu rozwiązują problem dotarcia pod odpowiedni adres. Dlatego też najcenniejsze małopolskie krajobrazy, a do takich zaliczają się z pewnością panoramy Tatr, zasługują na szczególne potraktowanie i ochronę – zaznaczyła Opyd.

Zgodnie z prawem to gminy odpowiadają za wprowadzanie na swoim terenie uchwał krajobrazowych. Podstawą działań jest Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zgodnie z zapisami ustawy, to lokalne władze mają doprecyzować granice tych obszarów oraz ustalić szczegóły regulacji.

Montevideo

Już w 2017 r. UMWM przygotował inicjatywę “Montevideo”, która była skierowana do samorządów leżących wzdłuż zakopianki, która miała na celu ułatwienie samorządom wprowadzenie reklamowego porządku. Z tej możliwości skorzystało tylko Miasto Nowy Targ, które jako jedyny samorząd wzdłuż zakopianki przyjęło końcem 2019 r. uchwałę reklamową. Radni wyznaczyli wzdłuż drogi strefę krajobrazową, w której obowiązuje zakaz stawiania jakichkolwiek reklam. Walkę ze szpetnymi reklamami wypowiedział także Urząd Gminy Wiejskiej Nowy Targ. W ostatnich dniach października wpłynął do UMWM projekt uchwały krajobrazowej z tego samorządu.

Porządek z reklamami przy zakopiance zapowiadają także władze stolicy Tatr, ale jak powiedział PAP burmistrz Zakopanego Łukasz Filipowicz, wejście w życie przygotowywanej ustawy mogłoby nastąpić dopiero w 2026 r.

– Chcemy, aby zniknęły wszelkie konstrukcje stawiane przy wjeździe do Zakopanego. Chcemy aby z przestrzeni miasta zniknęły banery i wielkie billboardy. Przygotowujemy nową uchwałę, która ma rozwiązać problem niechcianych reklam wielkogabarytowych na terenie Zakopane, w tym na terenach przy wjeździe do miasta. Projekt ma być bardzo konkretny. W poprzedniej uchwale dotyczącej reklam było wiele tak zwanych furtek, które pozwalały na ominięcie przepisu. Mają to być bardziej restrykcyjne przepisy, bo chcemy żyć w czystej przestrzeni krajobrazowej – powiedział burmistrz Zakopanego.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD1B BDO zamknięcie roku [14.10-22.11.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Gospodarka przestrzenna
css.php
Copyright © 2024