Audyty krajobrazowe i opanowanie chaosu reklamowego m.in. na zakopiance

Audyty krajobrazowe i opanowanie chaosu reklamowego m.in. na zakopiance
pap/jw
05.11.2024, o godz. 8:13
czas czytania: około 2 minut
0

Samorząd województwa małopolskiego finalizuje prace nad audytem krajobrazowym, w którym wskazano m.in. rekomendacje dotyczące likwidacji reklam wielkopowierzchniowych przy drodze Kraków – Zakopane. Dotychczas przepisy zakazujące reklam przy zakopiance wprowadziło Miasto Nowy Targ, a podobny projekt przyjęła Gmina Wiejska Nowy Targ.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Audyty krajobrazowe są sporządzane po raz pierwszy przez wszystkie województwa. Ma być to kompleksowe spojrzenie na całość zasobów krajobrazowych w Polsce.

Audyt przygotowywany przez samorząd woj. małopolskiego ma m.in. wskazać miejsca lub odcinki dróg publicznych, wzdłuż których należy doprowadzić do porządku zasady sytuowania reklam lub nawet – w miejscach szczególnych – wprowadzić całkowity zakaz ich lokalizacji. Jak zwraca uwagę rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego (UMWM) Magdalena Opyd, “opanowanie chaosu reklamowego będzie procesem długim, związanym z podnoszeniem kultury biznesu i kultury społeczeństwa”.

Chaos reklamowy

– Wszechobecność reklamy zewnętrznej, zwłaszcza wielkopowierzchniowej oraz nadmiar i agresywność najróżniejszych szyldów są jedną z najbardziej widocznych form degradacji krajobrazu. W skrajnych przypadkach nośników jest tyle i tworzą taki chaos, że ich treści są poza percepcją potencjalnego klienta. Tym bardziej, że istniejące rozwiązania komunikacji mobilnej i nawigacji w dużym stopniu rozwiązują problem dotarcia pod odpowiedni adres. Dlatego też najcenniejsze małopolskie krajobrazy, a do takich zaliczają się z pewnością panoramy Tatr, zasługują na szczególne potraktowanie i ochronę – zaznaczyła Opyd.

Zgodnie z prawem to gminy odpowiadają za wprowadzanie na swoim terenie uchwał krajobrazowych. Podstawą działań jest Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zgodnie z zapisami ustawy, to lokalne władze mają doprecyzować granice tych obszarów oraz ustalić szczegóły regulacji.

Montevideo

Już w 2017 r. UMWM przygotował inicjatywę “Montevideo”, która była skierowana do samorządów leżących wzdłuż zakopianki, która miała na celu ułatwienie samorządom wprowadzenie reklamowego porządku. Z tej możliwości skorzystało tylko Miasto Nowy Targ, które jako jedyny samorząd wzdłuż zakopianki przyjęło końcem 2019 r. uchwałę reklamową. Radni wyznaczyli wzdłuż drogi strefę krajobrazową, w której obowiązuje zakaz stawiania jakichkolwiek reklam. Walkę ze szpetnymi reklamami wypowiedział także Urząd Gminy Wiejskiej Nowy Targ. W ostatnich dniach października wpłynął do UMWM projekt uchwały krajobrazowej z tego samorządu.

Porządek z reklamami przy zakopiance zapowiadają także władze stolicy Tatr, ale jak powiedział PAP burmistrz Zakopanego Łukasz Filipowicz, wejście w życie przygotowywanej ustawy mogłoby nastąpić dopiero w 2026 r.

– Chcemy, aby zniknęły wszelkie konstrukcje stawiane przy wjeździe do Zakopanego. Chcemy aby z przestrzeni miasta zniknęły banery i wielkie billboardy. Przygotowujemy nową uchwałę, która ma rozwiązać problem niechcianych reklam wielkogabarytowych na terenie Zakopane, w tym na terenach przy wjeździe do miasta. Projekt ma być bardzo konkretny. W poprzedniej uchwale dotyczącej reklam było wiele tak zwanych furtek, które pozwalały na ominięcie przepisu. Mają to być bardziej restrykcyjne przepisy, bo chcemy żyć w czystej przestrzeni krajobrazowej – powiedział burmistrz Zakopanego.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Gospodarka przestrzenna
css.php
Copyright © 2024