Śląskie. Awaria systemu ŚKUP. Nie działają czytniki w autobusach, tramwajach i trolejbusach

Śląskie. Awaria systemu ŚKUP. Nie działają czytniki w autobusach, tramwajach i trolejbusach
MŁ/PAP
09.02.2023, o godz. 10:04
czas czytania: około 3 minut
0

Łukasz Zych z biura prasowego GZM poinformował, że wskutek środowej awarii pasażerowie m.in. nie mają dostępu do portalu pasażera i nie mogą używać aplikacji Mobilny ŚKUP. Na przystankach nie działają tablice Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, a w pojazdach - czytniki kart ŚKUP.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Łukasz Zych z biura prasowego GZM poinformował, że wskutek środowej awarii pasażerowie m.in. nie mają dostępu do portalu pasażera i nie mogą używać aplikacji Mobilny ŚKUP. Na przystankach nie działają tablice Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, a w pojazdach – czytniki kart ŚKUP.

„Obecnie priorytetem jest dla nas rozwiązanie problemu, a więc przywrócenie działania systemu. Może to zająć kilka dni” – zasygnalizował Zych.

Działają kasowniki biletów papierowych

Jak podkreślił Łukasz Zych, w większości pojazdów działają kasowniki biletów papierowych niepołączone z systemem ŚKUP (niezabudowane w czytnikach systemu). Awaria nie wpływa też na działanie aplikacji zewnętrznych, w których można nadal kupować bilety elektroniczne.

Zych zapewnił, że osoby, które mają na swoich kartach ŚKUP zakodowane ważne bilety długookresowe (tygodniowe, miesięczne, kwartalne, półroczne, metrobilety), mogą podróżować na ich podstawie za okazaniem karty ŚKUP.

Pasażerowie powinni zaznaczać długopisem na biletach datę i godzinę skasowania

Bilety papierowe można kasować w tradycyjnych kasownikach w autobusach. W tramwajach awaryjnie zamontowane zostaną kasowniki starego typu, oznaczające skasowanie biletu poprzez przedziurkowanie go. Następnie pasażerowie powinni zaznaczać długopisem na biletach datę i godzinę skasowania.

Jeśli w pojeździe nie ma żadnego z tego typu kasowników, pasażerowie powinni na odwrocie biletu zapisywać datę i godzinę rozpoczęcia podróży, co będzie równoznaczne ze skasowaniem biletu.

Bilety w aplikacjach

Zgodnie z wieczornymi informacjami ZTM (informacje ze środy 08.02.23) o dostępnych w czasie awarii kanałach sprzedaży i obowiązujących zasadach zapłaty za przejazd, bilety jednorazowe można kupować w wersji elektronicznej w zewnętrznych aplikacjach mobilnych (SkyCash, mPay, moBilet, zBiletem.pl, JakDojade).

Gdzie kupić papierowe bilety?

W wersjach papierowych bilety dostępne są w kioskach oznaczonych logo ŚKUP, Punktach Obsługi Pasażera oraz u kierowców. Bilety w wersji papierowej można kupować także w dwunastu automatach solarnych oraz wybranych automatach na terenie Sosnowca.

Bilety średniookresowe są dostępne poprzez zewnętrzne aplikacje

Na czas awarii systemu ŚKUP zawieszona jest możliwość zakupu wszystkich biletów kodowanych oraz kupowanych za pomocą kart ŚKUP: jednorazowych kodowanych na kartach ŚKUP, jednorazowych kupowanych w czytnikach ŚKUP w pojazdach, wieloprzejazdowych i w taryfie odległościowej.

System ŚKUP od początku był krytykowany przez mieszkańców

System ŚKUP został zamówiony przez związek komunalny będący poprzednikiem ZTM, czyli obecnego organizatora komunikacji w GZM. System ŚKUP od początku był krytykowany przez mieszkańców jako podatny na awarie, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny. W grudniu 2020 r. GZM ogłosiła przetarg na wykonanie modyfikacji rozwiązania, a w połowie 2021 r. rozstrzygnęła postępowanie, wybierając jedyną ofertę dotychczasowego wykonawcy, Asseco, za 122,8 mln zł brutto.

Modernizacja trwa

Zmodernizowany system ma działać online, co przyspieszy zapisywanie transakcji. W nowej odsłonie karta będzie jednym z możliwych identyfikatorów danych znajdujących się w chmurze, a nie ich nośnikiem (pozostałymi będą nowe Metrokarty a także własne karty płatnicze). Dzięki tej zmianie będzie można korzystać z systemu bez potrzeby używania karty, za pośrednictwem mobilnej aplikacji.

Głównym elementem zmodernizowanego systemu ma być nowa aplikacja Transport GZM, która działać wraz z nowym portalem internetowym o tej samej nazwie. Aplikacja ma dawać możliwość m.in. zarządzania kontem ŚKUP, samodzielnego kodowania ulg, zakupu i zwrotu biletów, sprawdzania połączeń, planowania podróży czy generowania faktur.

W ostatnich tygodniach GZM przesunęła z 16 stycznia na “prawdopodobnie 28 lutego” uruchomienie aplikacji i portalu Transport GZM, uzasadniając to „dopracowywaniem produktu”. Wraz z tym wydłużono działanie systemu ŚKUP w dotychczasowej postaci do momentu, w którym nowe rozwiązania będą gotowe.

Zarząd Transportu Metropolitalnego to jeden z największych organizatorów transportu zbiorowego w Polsce. Na ulice 41 miast i gmin Metropolii oraz 15 kolejnych z nią sąsiadujących wysyła 1,5 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów. Wszystkie te pojazdy, należące do kilkudziesięciu operatorów, obsługują ok. 450 linii i zatrzymują się na ok. 7 tys. przystanków.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024