Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Bielski MZK opracował plan wdrożenia rozwiązań wodorowych

Bielski MZK opracował plan wdrożenia rozwiązań wodorowych
PAP/dom
05.02.2022, o godz. 12:45
czas czytania: około 2 minut
0

Bielski przewoźnik komunalny - Miejski Zakład Komunikacyjny - opracował wieloletni plan inwestycyjny w zakresie wdrożenia rozwiązań wodorowych. Inwestycje opiewają na ok. 140 mln zł w ciągu 10 lat.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1a regionalne Radomsko [31.10 – 2.12.2024]

Jak poinformowała rzeczniczka firmy Agnieszka Dąbrowska, przewoźnik dysponuje także koncepcją wymiany taboru w kierunku napędów elektrycznych. Sporządzona ona została dwa lata temu. Opiewa ona na ok. 135 mln zł. W tym przypadku część taboru będzie napędzana silnikami diesla.

– Z uwagi na ukształtowanie terenu miasta “elektryki” nie obsłużą wszystkich linii – wyjaśniła rzeczniczka. – Wieloletni plan wdrożenia rozwiązań wodorowych zawiera montaż rzeczowo-finansowy rozłożony na lata pod kątem zgodności z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Jak zaznaczyła, przy wartości inwestycji szacowanej na 140 mln zł w ciągu 10 lat wymagana jest zgoda właściciela, czyli prezydenta Bielska-Białej.

– Plan został przekazany do akceptacji. Jego zatwierdzenie spowoduje konkretne skutki finansowe na kolejne lata dla miasta, które wypłaca naszej spółce rekompensatę. Decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła – dodała.

Dąbrowska zaznaczyła, że w gestii władz miasta leży przede wszystkim strategiczna decyzja, który z wariantów wybrać: wodorowy czy elektryczny. W obu przypadkach programy będą wieloletnie, a tabor wymieniany byłby sukcesywnie, w trzech turach. MZK będzie poszukiwał też zewnętrznych źródeł finansowania inwestycji.

Już rok temu prezes MZK Hubert Maślanka zapowiadał, że spółka przygotowuje się do realizacji ustawy o elektromobilności, która wymaga, by w 2028 r. 30 proc. floty stanowiły autobusy zeroemisyjne. Wskazywał wówczas, że powstała koncepcja zasilania bateryjnego. Zaznaczył jednak, że napęd wodorowy „wydaje się być bardziej obiecujący”.

Maślanka wskazywał, że w przypadku “wariantu wodorowego” w sferze zainteresowań przewoźnika leży nie tylko model oparty na zewnętrznych dostawach wodoru, ale również budowie instalacji jego produkcji w zajezdni.

Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej jest spółką komunalną, która wykonuje zadania w zakresie lokalnego publicznego transportu zbiorowego. Jest największym przewoźnikiem w okolicy. Dysponuje flotą ponad 130 pojazdów.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024