Reklama

ad1a GreenPlaner [12.11-21.11.24]

Bielski MZK opracował plan wdrożenia rozwiązań wodorowych

Bielski MZK opracował plan wdrożenia rozwiązań wodorowych
PAP/dom
05.02.2022, o godz. 12:45
czas czytania: około 2 minut
0

Bielski przewoźnik komunalny - Miejski Zakład Komunikacyjny - opracował wieloletni plan inwestycyjny w zakresie wdrożenia rozwiązań wodorowych. Inwestycje opiewają na ok. 140 mln zł w ciągu 10 lat.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1a regionalne Radomsko [31.10 – 2.12.2024]

Jak poinformowała rzeczniczka firmy Agnieszka Dąbrowska, przewoźnik dysponuje także koncepcją wymiany taboru w kierunku napędów elektrycznych. Sporządzona ona została dwa lata temu. Opiewa ona na ok. 135 mln zł. W tym przypadku część taboru będzie napędzana silnikami diesla.

– Z uwagi na ukształtowanie terenu miasta “elektryki” nie obsłużą wszystkich linii – wyjaśniła rzeczniczka. – Wieloletni plan wdrożenia rozwiązań wodorowych zawiera montaż rzeczowo-finansowy rozłożony na lata pod kątem zgodności z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Jak zaznaczyła, przy wartości inwestycji szacowanej na 140 mln zł w ciągu 10 lat wymagana jest zgoda właściciela, czyli prezydenta Bielska-Białej.

– Plan został przekazany do akceptacji. Jego zatwierdzenie spowoduje konkretne skutki finansowe na kolejne lata dla miasta, które wypłaca naszej spółce rekompensatę. Decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła – dodała.

Dąbrowska zaznaczyła, że w gestii władz miasta leży przede wszystkim strategiczna decyzja, który z wariantów wybrać: wodorowy czy elektryczny. W obu przypadkach programy będą wieloletnie, a tabor wymieniany byłby sukcesywnie, w trzech turach. MZK będzie poszukiwał też zewnętrznych źródeł finansowania inwestycji.

Już rok temu prezes MZK Hubert Maślanka zapowiadał, że spółka przygotowuje się do realizacji ustawy o elektromobilności, która wymaga, by w 2028 r. 30 proc. floty stanowiły autobusy zeroemisyjne. Wskazywał wówczas, że powstała koncepcja zasilania bateryjnego. Zaznaczył jednak, że napęd wodorowy „wydaje się być bardziej obiecujący”.

Maślanka wskazywał, że w przypadku “wariantu wodorowego” w sferze zainteresowań przewoźnika leży nie tylko model oparty na zewnętrznych dostawach wodoru, ale również budowie instalacji jego produkcji w zajezdni.

Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej jest spółką komunalną, która wykonuje zadania w zakresie lokalnego publicznego transportu zbiorowego. Jest największym przewoźnikiem w okolicy. Dysponuje flotą ponad 130 pojazdów.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD1B BDO zamknięcie roku [14.10-22.11.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024